Full version: HUR flytta hallon?
kolonin
Om man flyttar nya hallonskott, ska man klippa ner dem när man planterat dem då?

Och kan man sen anlägga en uteplats där massa hallon stått, med spaljé har jag tänkt i hörnet av trädgården så det kommer att bli snårigt att gräva bort om det kommer upp hallon igen. Skulle ni rekommendera mig att tänka om?
Pia L
Just hallon återkommer mååååånga år efter borttagandet av busken i form av en massa rotskott.
Att flytta rotskotten är inga problem, dom tar sig men om dom inte är ohanterliga så behöver man inte klippa ner dom.
Har du inget emot att dra hallonrotskott ideligen så ska det inte vara fel att anlägga en uteplats just där, men för egen del skulle jag nog välja en annan del av tomten.

Här har det inte funnits några hallonbuskar på över 6 år och ändå får jag dra rotskott både från gräsmattan och det som kommer upp från grunden på huset.

För dom som inte redan har detta "ogräs" på tomten, men som känner sig sugna på hallonbuskar kan jag rekomendera att köpa den taggfria sorten, den sprider sig inte med rotskott.
Aqvakul
CITAT (Pia L @ 14-08-2008, 06:27) *
Just hallon återkommer mååååånga år efter borttagandet av busken i form av en massa rotskott.
Att flytta rotskotten är inga problem, dom tar sig men om dom inte är ohanterliga så behöver man inte klippa ner dom.
Har du inget emot att dra hallonrotskott ideligen så ska det inte vara fel att anlägga en uteplats just där, men för egen del skulle jag nog välja en annan del av tomten.

Här har det inte funnits några hallonbuskar på över 6 år och ändå får jag dra rotskott både från gräsmattan och det som kommer upp från grunden på huset.

För dom som inte redan har detta "ogräs" på tomten, men som känner sig sugna på hallonbuskar kan jag rekomendera att köpa den taggfria sorten, den sprider sig inte med rotskott.

yes.gif
Skogsbrynet
Det finns svar tidigare här, om att flytta hallon och när du lämpligen bör göra det. Läs längre ner på Köksträdgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon