Full version: Växtregister
Boxer
Jag har tänkt att göra ett växtregister på datorn så att det lätt går att hitta rätt med hjälp av olika sökkriterier.

Här är en början som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att fylla på:

Jordmån torr frisk lerjord kalkgynnad väldränerat mullrik näringsrik
Läge sol skugga halvskugga
Blomingstid
Zon
Beskärning
Namn vetenskapligt svenskt
Förökning frö stickling
Ålder Annuell – bienn – perenn
Höjd
Användning snitt fjärilsväxt medicinal
Växtplats stenparti
Blomärg
Bladfärg

MariaS
Kanske du ska ha med antal per kvadrat eller liknande om utbredningen. Är det t.ex. en häckväxt... hur många per meter. Solitär...
Sen kan det vara bra att ha ett avsnitt om allergiframkallande och eventuellt giftig.

Även om de är städsegröna, vattenväxter och liknande...
Boxer
tummenupp.gif
Eva 33c
Jag har alla mina växter i en Access-databas sedan många år. Jag har ombearbetat den lite då och då. I början var jag otroligt amitiös med massor av olika kolumner för olika saker. Med tiden märkte jag att jag inte orkade fylla i alla uppgifter på alla växter. Att blåsippan är blå t ex visste jag ju redan osv. Men kvar är Vetenskapligt namn, svenskt namn, synonym om det finns, typ ( =anuell, bienn , perenn, buske/träd, klätterväxt, rosor, gräs) blomtid, höjd och sen ett anteckningsfält för övriga upplysningar. Zon hade jag från början, men det är bara intressant för mig när det gäller växter jag ännu inte har, så det skriver jag i anteckningfältet. Det som växer hos mig går till zon 5, det vet jag ju. I Access kan man också har fält av typ "på eller av". Jag har tre kolumner med rubrikerna "har" "haft" och "önskar", det har varit användbart för mig.
Det är ju lite olika vad man vill ha, men börja med några få fält, ha ett "övrigt" fält för blandade upplysningar och bygg sedan på efterhand när du ser dina behov.
Själv funderar jag på att lägga till ett fält med familje namnet (det vetenskapliga) eftersom det kan vara intressant att vet vilka arter som "hör ihop" s a s, speciellt när det gäller nya bekantskaper...
I access-databaser kan man koppla ihop olika register/tabeller. Jag kan klicka på en växt i växt-tabellen och se i vilka rabatter jag planterat den. Eller klicka på en "rabatt" i Rabatt-tabellen och se innehållet i just den rabatten osv. För frösådd har jag ett särskilt register där jag har lite andra val. Men så är jag lite road av register och databaser också... smile.gif För det tar tid att fylla i sina listor också.
HelenJ
Mycket bra idé Boxer, tycker du har fått med det mesta. Jag tänkte också göra ett register över mina växter, men jag vill ha in foton också. Hur löser man det på bästa sätt?
Eva 33c
Ett sätt, om det är det bästa beror ju på vad man tycker, att få med bilder i sitt register är att göra en länk. I de flesta program som Word, excel och Access kan man länka text till en bild på den egna datorn. Bara att klicka när man vill se alltså. Kan vara bra eftersom de då inte tar nån plats i listan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon