Jag har alla mina växter i en Access-databas sedan många år. Jag har ombearbetat den lite då och då. I början var jag otroligt amitiös med massor av olika kolumner för olika saker. Med tiden märkte jag att jag inte orkade fylla i alla uppgifter på alla växter. Att blåsippan är blå t ex visste jag ju redan osv. Men kvar är Vetenskapligt namn, svenskt namn, synonym om det finns, typ ( =anuell, bienn , perenn, buske/träd, klätterväxt, rosor, gräs) blomtid, höjd och sen ett anteckningsfält för övriga upplysningar. Zon hade jag från början, men det är bara intressant för mig när det gäller växter jag ännu inte har, så det skriver jag i anteckningfältet. Det som växer hos mig går till zon 5, det vet jag ju. I Access kan man också har fält av typ "på eller av". Jag har tre kolumner med rubrikerna "har" "haft" och "önskar", det har varit användbart för mig.
Det är ju lite olika vad man vill ha, men börja med några få fält, ha ett "övrigt" fält för blandade upplysningar och bygg sedan på efterhand när du ser dina behov.
Själv funderar jag på att lägga till ett fält med familje namnet (det vetenskapliga) eftersom det kan vara intressant att vet vilka arter som "hör ihop" s a s, speciellt när det gäller nya bekantskaper...
I access-databaser kan man koppla ihop olika register/tabeller. Jag kan klicka på en växt i växt-tabellen och se i vilka rabatter jag planterat den. Eller klicka på en "rabatt" i Rabatt-tabellen och se innehållet i just den rabatten osv. För frösådd har jag ett särskilt register där jag har lite andra val. Men så är jag lite road av register och databaser också...

För det tar tid att fylla i sina listor också.