tavvas
Jag har tidigare frågat om mjöldagg. Jag har mjöldagg i växthuset på gurkorna och ute på squarsen.
I växthuset har jag bubbelplast. Bubbelplasten är ju svår att skura. Min fråga är om det räcker att elda med svavelblomma för att svampen skall dö bort, eller måste jag slänga bubbelplasten?

Squarsen har jag i drivlådor. Jag brukar ta bort den gamla jorden efter säsongen. Min fråga är hur långt ner i jorden det finns svampsporer.? Antar jag måste skura lådväggarna också?

Kan tomaterna smittas av mjöldaggen? Ännu har jag fina tomatålantyor, ingen tendens till angrepp.
Åsa, mälardalen zon 2
Gurkmjöldagg som går på familjen gurkväxter går inte på tomat. Gurkmjöldagg brukar inte kunna övervintra i sverige (svampen färdas via vinden nerifrån Europa därför brukar den ofta inte komma förren framåt augusti på många håll, i år har den varit ovanligt tidig dock på många ställen) men får vi milda vintrar kan det ju hända att den kan övervintra i milda delar av sverige typ skåne.

Plasten: Tar du in plasten så den förvaras milt kan det ju hända att konidier överlever, svavel borde då kunna användas för att ta död på svampen.

Jag har haft gurkmjöldagg de senaste 5åren och har aldrig hållt på och sanerat, jag har visserligen bytt jord men det är för att jag odlar i komposten och efter odlingen slängs ju jorden ut i trädgården på hösten, det blir ju en ny hög året därpå. I år har jag inte sett en mjöldaggsfläck ännu.
Bassam
nackdel med svavel är dock att det lätt orsakar skador, när det finns varm och lite fugtighet i luften, de lever på blad, gröna skott, stjälkar och bladskaft, ibland också på blommor och frukter. Jag menar att mjöldagg ökar inte sig inne i jorden.
H: Bassam

Österfärneboodlaren
Hej!
Jag har den sista veckan fått en konstig hinna/svart puder (kan inte beskriva bättre) på en av mina tomatplantor. Det blir svart puder på såväl tomater som på blad. Kan det vara mjöldagg? Jag undrar om det är farligt att äta tomaterna även om man tvättar av dem. Nu ser jag att även tomatplantan bredvid har fått svart puder, det smittar troligen. Vad ska jag göra, jag har åtta tomatplantor som har många omogna frukter på sig. SKa jag riva upp alla plantor eller ska jag inte bry mig om skönhetsfläcken i växthuset?
Åsa, mälardalen zon 2
Svart puder........ Har du bladlöss eller vita flygare i växthuset??? Dessa utsöndrar nämligen massor av honungsdagg, i den söta honungsdaggen brukar det växa sotdaggssvampar som ser ut som svart puder på blad, frukter etc. Sotdaggssvamparna går inte in i växten och det går utmärkt att äta frukter man tvättat, fotosyntesen hos växten blir dock sämre eftersom bladen täcks av det svarta pudret.

Mjöldagg är inte svart så det är det inte.
Österfärneboodlaren
Hej Åsa och tack!

Nu blev jag lugnare. Ja, jag har fått in vita flygare i växthuset, vet inte hur, men de kommer väl bara, tror jag såg dem under värmeböljan som vi hade i södra Gästrikland för ett par veckor sedan. Innan syndafloden.

Har du något tips om hur man får bort vita flygare? Eller ska man bara låta dem vara?

Tänkte ta bort en massa blad på tomatplantorna för att förebygga insektsangrepp. Tror du det går utan att plantorna tappar i kraft? Jag bor i zon 4 och de tomater som ska hinna bli under säsongen är redan färdiga. Vi i södra Gästrikland kan få en första frostknäpp inom ett par veckor. Så jag tänkte försöka skynda på mognaden, den har gått sakta i år, trots fint väder förutom de senaste två-tre veckorna då det regnat i princip varje dag.
Åsa, mälardalen zon 2
Ta bort blad skyddar inte mot insektsangrepp däremot så kan luftigare plantor minska mängden gråmögel som brukar komma framåt hösten.

Alltför mycket blad ska man dock inte ta bort, växterna behöver ju fotosyntesa.

Mot de vita flygarna är det nog lite sent att göra något nu. I höst kan man dock ta bort alla gamla växtdelar och tvätta växthuset. +Gärna byta ut jorden höst eller vår men det ska man ju alltid göra då man odlar tomat. Nästa år plantera gärna lite tagetes i växthuset det sägs minska risken för vita lygare + om man märker att de börjar dyka upp några vita flygare kan man köpa biologisk bekämpning som funkar utmärkt (en parasitstekel som parasiterar vita flygarens puppor).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon