Full version: Hagelstorm igår
Bettson
Tvåhundra hål i altantaket ( plasttak) efter 1,5 cm stora hagel. Vi fick 23 mm regn under tio minuter varav det mesta kom under de tre första minuterna.

När det var som värst så såg man inte ränderna efter regndropparna som föll, utan det såg ut som man stod under ett vattenfall med vattenvägg ungefär.

Dum som jag är sprang jag ut till sonens bostad för att stänga av hans dator eftersom åskan gick kraftigt. Är lite blåslagen idag.

I rabatterna såg det ut som om vi lagt 3 cm marmorkross runt blommorna.

Haglet var väldigt lokalt och bara några hundra meter bort regnade det bara.

Det ligger ganska mycket gröna löv på gatan utanför idag, som piskats ur träden.

Är det någon mera som drabbats av himlens vrede igår?
Irene_L
Åhhh vad tråkigt för er när det blir så när vädrets makter sätter till. Sååå trist! trostar.gif
Hagel vill man ju inte ha den här tiden.

Hos mig var det fint väder igår som tur är.
Myosotis
Här var det bara skurar med lite åska och en vacker regnbåge. Så tråkigt att få blommor och tak sönderslagna. men ändå häftigt på något sätt när naturen visar sin kraft. Har du ingen bild på de stora hagelkornen?
Wilmer
Häftiga regn, typ monsunregn har det varit här till och från de senaste dagarna, men inget hagel - som tur är.
mamamaggan
Jodå vi fick hagel i går. Höll på c:a 20 min och det blev drivor av hagel kvar i 5 - 6 timmar efteråt. Haglen var stora om ärtor.

Vet inte hur mina växter ute vid stugan ser ut men får väl ta en tur dit i dag. Här hemma blåste en stor utekruka med min physalis omkull trots att den stod på trappen under tak och med skyddande väggar på båda sidor.
Monaxe
Hagel här oxå, 3 stycken skurar under em, varav den sista var hemsk. Växterna ser idag ut som om man skjutit en hagelsvärm igenom bladen. Ovanpå det fick vi ca 25 mm regn, och rejäla åskväder som kom och gick under em/kvällen.
Undrar om det är någon där uppe som är arg på en?
DragonLady
Några enstaka "droppar" var av hagelsorten igår.. men annars var det mest monsunregnet montesumas hämd blink.gif
Så här såg det ut på jobbet vid 19 tiden igår.. såg ingenting genom rutorna..
Gunilla T
Så tråkigt Bettson - hagel förstör så mycket.

Vädret är verkligen extremt - precis som forskarna förutspått. Just nu har vi något som liknar en kraftig höststorm, hård blåst och regnskurar hela dagen. Alldeles för tidigt för denhär typen av väder.

Under juli fick vi inte en droppe vatten, nu har det regnat vaje dag i augusti.

Nytt plasttak förmodar jag?
Pirum
Var på bio igår, gick hem på Avenyn (Göteborg), textade ett SMS som beskrev väderläget (eftersom jag fått ett trevligt SMS från andra sidan Sverige), hade just skrivit klart meningen "Här är det halvt stjärnklart, vindstilla och rätt varmt", och skulle avsluta SMSet på nåt bra sätt.
Då hörde jag hur det började susa längre bort på gatan, lät nästan som vinande trafikljud, men tänkte inte mer på det förrän det plötsligt kom en väldigt stark vindpust och regnet började hälla ner inom bara ett par sekunder, träden vajade i vinden och folk sprang mot skydd. Totalt hällregn. Någon minut senare åskade det. Fascinerande. Och 5 minuter senare var det halvt stjärnklart igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon