Hej
En lite björk har tittat upp bredvid vår parkering. Den får vara kvar, men vi vill hålla den liten och söt. kan man toppa den ? Toppa några kvistar också ? När är bästa tiden för detta ?
Hälsn Tepa
Aqvakul
14-08-2008, 07:48
Det går utmärkt att skära in björk. En del tycker att det blir fult, håller inte med om det sker i rätt sammanhang, Björk skall beskäras nu, juli,augusti,september (JAS). Björk tillhör de växter som "blöder" och därför absolut inte ska beskäras på våren.
Eva 33c
14-08-2008, 07:59
Ja om det är en litet ungt björkskott du talar om kan man typ "bonsai-klippa" den. Det kan bli fint. Men man måste klippa de nya skotten varje år. Släpper man det kommer den att sticka iväg och bli en "vanlig" björk, bara fulare. När vi köpte vårt hus fanns ett flertal "föredetta" klippta björkar på tomten. Huset hade stått tomt i några år och de björkarna var urfula så de har vi tagit bort allteftersom. Så börjar man klippa får man fortsätta med det.
Hej
Tack för era snabba svar. Nu får maken ett jobb till...
Hälsn Tepa
skogstroll
14-08-2008, 09:02
jag har en björk som är kort & tjock, tidigare ägare har nog försökt tukta den lite, själv funderar jag på att ta bort den. Gillar inte björkar och sen bladar den av sig i dammen
Myosotis
14-08-2008, 09:06
Jag tycker att det blir fruktansvärt fult att beskära björkar. Det är mitt favoritträd, men jag skulle hellre ta bort bort än klippa ner.
skogstroll
14-08-2008, 09:19
såhär ser min stympade björk ut
[attachment=22666:P8140031.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.