Full version: Myskmalva
Sångsvalan
Är det någon som vet hur man förökar myskmalva eller får tag på sticklingar?
Pia L
Fröförökning är det enda jag har hört talas om, jag har aldrig provat att ta sticklingar från min, men man kanske skulle försöka.
Eva 33c
Myskmalvan är väldigt lätt att så. Har man bara en planta kommer den strax att ha självsått sig överallt. Har du ingen egen planta kan du köpa frö eller be att få av någon som har. Jag rensade bort en massa myskmalvor förra året men några plantor har blivit kvar som kanske hinner ge lite frö, vi får se. Blir det några kan du få om du vill.
Gillan
Myskmalva förökar man bäst genom fröer eller att man delar större plantor. När man delar eller flyttar redan befintliga plantor så vissnar de ner ganska rejält. Själv har jag flyttat plantor både vår och sommar. De jag flyttat på våren har kommit igen senare på sommaren, de jag flyttat på sommaren har kommit igen nästa vår. Att ta vanliga sticklingar tror jag inte mycket på.

Välkommen hit tummenupp.gif
mojan
Jag har Myskmalva lite överallt. Den är så söt. Jag har fröer om någon vill ha. De är verkligen lätta att så. PM:a mig om någon vill ha.
Krolliljan
Jag sår på våren i miniväxthus och de plantorna blommar redan första sommaren. smile.gif
renate
Jag har många myskmalvor,både rosa och vita.Nu har de gått i frö och då klipper jag ner de.De är väldigt dekorativa bland rosor.Blir de för många är de lätt att dra upp.Jag kan ta frö av dem om någon vill ha.Jag har även rosenmalva.
[attachment=22721:2008_07_10_0535.JPG] Rosenmalva
Sångsvalan
Din rosenmalva var jättefin! Det finns en myskmalva i vägrenen utanför vårt hus och jag vill gärna föröka den. Gör du något särskilt med fröna för att de ska gro bra?
//Sångsvalan
Rihane
Inga problem med att få myskmalvor att gro. Antingen förkultiverar du dom och dom blommar första sommaren. Sedan sår dom sig lätt själva och blommar också. Överlever lätt vintern också.

Jättetacksam blomma även för balkong som jag har.

Jag är okunnig på att ta frön men myskmalvorna är hur lätta som helst, tom jag listar ut hur man gör det är uppenbart helt enkelt när man ser fröställningen.
renate
Jag sår de inte,mina föröker sig själv.Jag tror det räcker om man strö ut dem där man vill ha plantorna,men du kan så de i kruka och har ute över vintern då gror de på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon