Marie zon3
14-08-2008, 11:30
Hej,
Jag råkade köpa 2 hortensia för friland på rea. Vet inte om jag skall plantera eller vinterförvara dem. Jag har läst att de vill ha sur jord och sol men skall jag plantera ner eller hålla i kruka? Har ett förslag nära huset i surjord, sol och varmt, kanske lite torrt.
Kan man vinterförvara svalt och mörkt eller måste den ha ljus om jag väljer detta och kanske plantera till våren?
All hjälp mottages tacksamt.
MVH/Marie
Jag planterade mina hortensior bredvid mina rhododendron i fjol, sol/halvskugga.
De var lite sena i starten men blommar nu. Jag bor i zon 2 (3), så jag tror du kan göra detsamma utan problem.
De mår nog bättre av att komma i jorden nu så de hinner få ett bra rotsystem innan vintern. Glöm inte vattna!
Marie zon3
18-08-2008, 07:21
Hej,
Tack för svaret, tyvärr så är jag helt virrig när jag skrev min fråga, jag menar Hibiscus syriacus frilandshibiscus.
/Marie
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 09:40
Frilandshibiskus kan du ha ute i zon 3 i ett varmt och soligt läge gärna också skyddat .
dom trivs i vanlig jord som inte ska vara för fuktig under vintern. du kan ju täcka stammarna på dom om vintern blir kall det kan du göra med torra löv .
kan du ha den ute mår den bättre där men det går också att övervintra den inne vilket du kanske ska göra också för det är nog försent att plantera ut den nu . men då tar du in den efter ett par frost nätter och övervintrar den i så sval temp som 0c +10c och tar ut den tidigt på våren eller plantera ut den . läste nu att du har två en kan du ju prova att plantera ut och så ta den andre till våren att plantera ut . den blommar på årsskotten så det gör inget om den skulle frysa ner den kommer ändå att blomma det året om sommaren är bra . kräver mycket vatten under sommaren .
Marie zon3
18-08-2008, 15:27
Tack för svaret! Jag ska nog plantera ut åtminstone 1 så får vi se. Om den inte orkar blomma får jag väl flytta på den!
/Marie
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 15:47
orkar blomma gör dom problemet är mer att dom ibland inte hinner med att blomma här . så därför behövs ett varmt och soligt läge för att ge så bra klimat som möjligt så dom hinner blomma . även i zon 1-2 hinner dom ibland inte blomma men oftast gör dom det och även i zon 3 .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.