Flundran
Hej, long time reader, first time poster. smile.gif

Jag har precis planterat en trollhassel (Hamamelis intermedia) och har fått tipset att göra en underplantering med julrosor. Det låter hemskt trevligt att sätta vinterblommande växter ihop, men har de inte alldeles för olika kalkkrav för att det ska gå? Julrosor är väl kalkkrävande, medan trollhassel - enligt vad jag hört - inte alls ska ha kalk.
Går det att plantera de här två växterna ihop ändå, och hur ska man i så fall göra med kalkning?
Gunilla T
Hamamelis har inga krav på surjord. De vill ha fuktig och mullrik jord i halvskugga d.v.s. samma krav som julrosen så det går alldeles utmärkt att plantera dom ihop.
Flundran
Ok, jag hade läst i artikeln om trollhassel här på Odla.nu att jorden skall vara kalkfri. Men det kan jag strunta i då?
Skönt att höra, gillar verkligen tanken på julrosor och trollhassel ihop. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon