|
dotpointer
14-08-2008, 17:35
I början av sommaren var den eventuellt ett ogräs, sen växte den uppåt och blev rätt snygg. Nu har den fått fingertjock stam och börjat växa i 45º ut över marken.Vad är det - har jag planterat den utan att förstå det? Ska den växa lutande eller kan/bör man tvinga upp den?( Dåligt med rötter på högersidan pga stenmur, kottar fixade biffen) Att tyda av stammens tjocklek lär den väl inte ge sig för lite vinter... eller?  Upprätandet gav effekt - plötsligt har jag ett träd utanför fönstret! Min största växt hittills, jag ser knappt hängmattan. Stammen gillade inte järnstöd, den tappade bark och några bladlöv direkt, så de skippade jag.
Christer i Falköping
14-08-2008, 19:27
Har du matat fåglarna på den platsen? Kan vara något från fågelfröerna nämligen. Fläder tror jag inte att det är. Bladen stämmer inte riktigt. Först tyckte jag det såg ut som hampa, men nä. Inte riktigt rätt där heller. Christer.
Aqvakul
14-08-2008, 19:47
Jag har också förkastat Fläder och Cannabis.
Christer i Falköping
14-08-2008, 20:16
Har dessutom förkastat äkta kastanj, castanea sativa. Vi har i alla fall uteslutit några växter :-)
dotpointer
14-08-2008, 20:22
Har inte matat några fåglar. Däremot har jag droppat en del frön här och var.
Stammen är grön under barken.
Luktar nästan som tomat när man nosar på bladen.
Christer i Falköping
14-08-2008, 20:26
Nu börjar vi komma någonstans! Har du droppat några fröer av samma släkte kanske? Toamter tillhör Solanumväxterna. Christer.
Piccante
14-08-2008, 20:32
Tror inte det är någon Solanum, är det inte Araliaväxter som brukar bli stora schabrak med fingrade blad?
Christer i Falköping
14-08-2008, 20:44
Har ett par olika aralior i trädgården, men de ser inte ut riktigt så. Känns inte riktigt rätt. Ludna eller taggiga brukar de vara. Christer.
dotpointer
14-08-2008, 20:47
Har sparat fröpåsarna, jag måste väl ha planterat den eller frösått den?
Eller är den av naturen planterad och nöjd?
Fin är den i alla fall som bakgrund till nåt...
Aqvakul
14-08-2008, 20:48
Du skulle kanske kunna läsa på fröpåsarna och skriva en liten lista.....
dotpointer
14-08-2008, 21:21
Kollade igenom, det är mest ynkliga blommor även om det skulle kunna vara nån av dem. Vissa är markerade som 1-metershistorier, men den här verkar ju satsa högre om en kvart...
Har dock mkt svagt minne av att jag på hösten förra året flyttat en tanig stackare till växt som hade liknande blad. Flyttade den då från ett stenröse tillsammans med en slingerväxt som verkar helt borta.
Den liknar nästan aspen till bladen. Kan det vara en asp-hybrid fast köttfärgen är fel..?
Huggorm
15-08-2008, 07:28
Asp? Ask menar du kanske, det finns väll inte så mycket som påminner om asp?
dotpointer
15-08-2008, 16:21
Ja just, menade ask. Den har ju parblad. Men bladen är mer åt hischhaschhållet  . Är det en simpel ask som rökt på och blivit speedad?  Kollade på bilder för 2 veckor sen, den har minst dragit iväg 2 decimeter sen sist.   (några blad har fallit av...)
December
15-08-2008, 16:55
Hej! Kan det var den här?
Eupatorium serotinum Family: Asteraceae Common name: late flowering throughwort Synonym(s): late boneset
Vad jag vet så växer den i så fal inte normalt här i Norden.
Christer i Falköping
15-08-2008, 17:52
Nej, var ute på Google och den är det inte. Har dessutom just uteslutit Kinesisk mahonia. Inte vanlig ask, ens om den rökt på  Letar vidare i alla fall. Christer.
dotpointer
15-08-2008, 21:31
Gjorde en google på den också. Bladen stämmer men sen tar det stopp, min har parblad. Mm den växer, tror den rätat upp sig mot solen nu.  Undrar om man kan göra te på bladen... I botten är det 3-4 stjälkar, inte direkt trädstil? Frågorna hopar sig - är det ett träd, en blomma eller en buske? Klarar den vintern eller måste jag gräva upp den innan frosten? Ger den frukt eller blomma? Är den giftig? Blir den stor? Hur hamnade den i min Värmdöianska välling?
Christer i Falköping
16-08-2008, 05:11
Finns ju flerstammiga träd, men troligen är det en buske då. Christer.
Ophelia
16-08-2008, 08:14
Och det kan inte vara en sommarfläder?
Anders zon 1
16-08-2008, 09:01
Tror också att det är någon sorts fläder.
Huggorm
16-08-2008, 11:31
Frågan är bara vilken fläder? Jag kollade igenom bilder på de flesta men hittade ingen med sådana blad. Kanske det är en förädlad sort som tagits fram just för de flikiga bladen? För en fläder ser det ut som, det håller jag med om
Christer i Falköping
16-08-2008, 19:12
Tror inte på fläder. Vad jag vet luktar alla flädrar skunk om bladen, framförallt när man rör dem. Något annat är det, men som sagt vad? Christer.
Anders zon 1
17-08-2008, 17:43
Dotpointer skrev: CITAT Luktar nästan som tomat när man nosar på bladen. CITAT (Christer i Falköping @ 16-08-2008, 20:12)  Tror inte på fläder. Vad jag vet luktar alla flädrar skunk om bladen, framförallt när man rör dem. Något annat är det, men som sagt vad? Christer.
Ja, fast det här med lukter är ju väldigt individuellt. Själv kan jag nog se vissa likheter mellan fläder och tomat i lukten. Ingen av dom luktar ju gott direkt. Min teori är att det är en druvfläder med lite avvikande bladform. Händer ibland helt spontant. Dotpionter, om du bryter en gren och det är en vit eller brunaktig märg inne i kvisten (lite som skumgummi i konsistensen) så stärker det fläderteorin.
Aqvakul
17-08-2008, 17:47
Spännande.....
Christer i Falköping
17-08-2008, 19:32
CITAT (Anders zon 1 @ 17-08-2008, 18:43)  Min teori är att det är en druvfläder med lite avvikande bladform. Händer ibland helt spontant. Dotpionter, om du bryter en gren och det är en vit eller brunaktig märg inne i kvisten (lite som skumgummi i konsistensen) så stärker det fläderteorin. Fast alla buskar och träd har märg. Men går den åt det bruna hållet stärker det teorin om att det är en druvfläder. Men är den vit är vi fortfarande ute i det blå. Christer.
Jag har 2 gånger sett en sådan här, vad jag kallar för fläder, även om det kanske inte är en sådan. Men min första tanke var när jag såg den för första gången: oj vilken snygg fläder. Så jag tror det är en sort av flikfläder. O nu när jag googlade på Sambucus och ser de mörkbladig och de gulbladiga vet jag vad en del av lönen går till nästa månad...
Alexander-VG-zon3
17-08-2008, 21:30
jag skulle vilja se en närbild på stammen och barken och även om där finns knoppar . fläderns bark är lätt att känna igen . överlever den vintern vet vi ju när den ev blommar vad det är för nåt . och att kolla märgen tror jag inte hjälper .
det jag funderar över är att är det en fläder så är det nog ingen svensk sort och kanske en odlings variant eller en annan art . och då kan den ju inte kommit där naturligt utan måste ha blivit planterad . för det finns ju olika arter av fläder och därpå flera odlade sorter plus hybrider däremellan .
dotpointer
18-08-2008, 14:00
 (En bit ner)  (Toppen)  (Översikt)  (Misshandlad bark av buskstöd, ca 3 dagar gammal skada?)  (Uppe i toppen)
Aqvakul
18-08-2008, 14:22
Fläder, av något slag!!!
dotpointer
18-08-2008, 14:52
Jaså  Kaukasiskt bäverfläder? Fläder betyder flädersaft
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 14:54
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2008, 14:22)  Fläder, av något slag!!! japp instämmer med det tro också fläder men vilken ?, som jag skrev ser vi barken vet vi också om det är en fläder eller ej .
Aqvakul
18-08-2008, 14:55
Nåja, i alla fall en tjusig planta. Nu när många har fått upp ögonen för den så kan du kanske tjäna lite på att kränga sticklingar.....
dotpointer
18-08-2008, 17:11
Hehe, jaa det är skoj.  Var sitter barken så jag kan fota? Ska jag rippa av nåt eller...?
Christer i Falköping
18-08-2008, 17:51
Jag viker mig, tror också det är en fläder av något slag nu. Var ute och kikade på mina tre olika arter. Barken ser likadan ut på mina. Men bladen är helt olika. Då är frågan vilken art det är. Jag har vanlig druvfläder, vanlig fläder och en östasiatisk art som jag tror hette något i stil med Sambucus kamtschatica. Christer.
Anders zon 1
18-08-2008, 18:23
Jag tycker att de nya närbilderna stärker teorin att det är någon sorts fläder. Misstänker fortfarande druvfläder, men det kan naturligtvis vara någon annan odlad art. Kolla förresten länken. Jag tycker att Dotpointers buske har stora likheter med "Flikbladig druvfläder" även om den inte ser exakt likadan ut. http://images.google.se/images?ndsp=18&...tart=0&sa=NCITAT (dotpointer @ 18-08-2008, 15:52)  Jaså  Kaukasiskt bäverfläder? Fläder betyder flädersaft  Nja, det är inte säkert. Är det, som jag misstänker, druvfläder så är den giftig och smakar pyton. Saft gör man bara på äkta fläder. Men den är vacker även om den inte går att äta!
dotpointer
18-08-2008, 21:03
Fläder ser ut att vara rätt håll, Sambucus racemosa liknar nästan min. Snygg växt vilket som, skulle ju lätt kunna ha den som avskärmning nånstans. Några grenar har ju gått av, kan man köra ner dem i jorden och få mer hemlig fläder, eller är det försent?
Röstar också på fläder, det finns varianter med så där sågtandade blad. Tillväxttakten tyder också på fläder. Fläder frösår ofta sig själv på nya platser, förmodligen med hjälp av fåglar.
Är det fläder så kan du kanske hoppas på några blommor nästa sommar som bekräftar detta.
dotpointer
20-08-2008, 09:00
Fläder vore ju skoj. Känns som jag fått en present. Kan fröet ha färdats långt eller är det någon granne med fläder måntro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|