ängsvädd
14-08-2008, 17:40
Hej, jag har fått vildpelargonfrön av en kompis och är så sugen på att så nu. Men är det lämoligt?
Margith
14-08-2008, 18:43
Jo då, vildpelargoner kan du så när som helst på året.
Men tänk på att många av dem gror på bara några dagar och då kommer du att behöva extraljus för att klara dem över vintern!
Christer i Falköping
14-08-2008, 19:23
Ja extraljus bara, som Margith skriver. När jag sår vildpelargoner lägger jag fröerna i ett glas och häller kokande vatten på dem. Sedan får de dra i det vattnet i två dagar. Då händer det som oftast att de gror i glast. Är fröerna pinfärska behövs inte det, men är de lite äldre är det ett jättebra sätt att få igång dem på.
Christer.
ängsvädd
14-08-2008, 19:59
Tack så jättemyckt för era svar, vad glad jag blir

Fröna är pinfärska, men jag tror jag sparar några till början av nästa år också ifall jag misslyckas med dem över vintern, jag tror iaf att jag gör det.
Maria S i Skåne
15-08-2008, 20:53
Vilken sort är det?
Nyfiken...
Sussie F-Flower
15-08-2008, 21:24
Ursäkta, men vad är "vildpelargoner" för något?
Det har jag aldrig hört talas om...
Okej då, kan det bero på att de inte växer häruppe...?
Skulle vara kul/intressant att se en bild om någon har.
Maria S i Skåne
15-08-2008, 22:08
Vildpelargoner är arter som du kan hitta i naturen i t.ex. Sydafrika/Namibia. Det finns drygt 300 olika arter, bara en går att odla utomhus i gynnsamma lägen och det är Pelargonium endlecherianum,övriga måste övervintras inomhus eller odlas som annueller.
Den "vanliga" pelargonen Pelargonium x hortum är en hybrid (korsning) mellan olika arter bl. a. P. zonale.
ängsvädd
16-08-2008, 19:27
CITAT (Maria S i Skåne @ 15-08-2008, 21:53)

Vilken sort är det?
Nyfiken...

Jag vet inte, men den är mörkröd, jag ska se om jag kan fixa någon bild.
Jag har tidigare i år sått Pelargonium inodorum som Olle här på forumet har
Maria S i Skåne
16-08-2008, 22:27
P. inquinans eller P. tongaense kanske?
ängsvädd
17-08-2008, 06:33
Nej, det är ingen av dem såg jag när jag googlade.
Har du någon länk till en sajt där man kan se bilder på vildpelargon-arter?
Maria S i Skåne
17-08-2008, 17:09
Monica har en av Sveriges största privata samlingar, titta under P.
Monica Lilja-IngelmarkPBSWiki
ängsvädd
17-08-2008, 19:36
Men ååå vilka underbart vackra arter det finns
Den påminner om P.sidoides, Dark Red men jag skulle faktiskt behöva se den en gång till, jag är lite osäker nu.
Tack för länkarna
ängsvädd
18-08-2008, 18:16
Det ÄR P. sidoides

Känner du till den Maria? Jag tycker den är underbart vacker
Det går att sår nu men bäst är på vårvintern när ljuset återvänder då slippa du duttandet med extraljus,plantorna blir rangliga.Jag sådde en vildpelargon i mars och den blommaar nu,plantorna blir mycket kraftigare när man sår på våren.
[attachment=23295:2008_08_...__Large_.JPG] [attachment=23296:2008_08_...__Large_.JPG]Vildpelargon sått i mars i år,har inget namn på den.
Maria S i Skåne
27-08-2008, 18:57
Tror det är en P. capitatum.
ängsvädd
27-08-2008, 21:33
OK, men om jag sår i februari exvis istället för nu, har inte gobarheten minskat då?
Hur ska man övervintra en pelargonium inodorum?
Maria S i Skåne
29-08-2008, 17:48
Om du förvarar fröna torrt och svalt ska det inte vara några problem att vänta.
Du kan så nu också men då måste du kunna ordna extra belysning, så det är enklare att vänta.
P. inodorum räknas som "ettårig". Där den växer naturligt gror den under regnperioden och vissnar sedan när torrtiden kommer, bara fröna "lever vidare" den har alltså inga rotknölar som många andra arter.
Man kan övervintra den genom att den får vatten kontinuerligt men den blir lätt risig ändå.
Se till att plocka frö och spara så kan du så nytt till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.