Full version: Fuchsia, frökapsel
Rihane
Till min glädje w00t.gif och förskräckelse blink.gif verkar,
en fuchsia (Gary Rhodes) till min förvåning bildat frökapslar/(frön?).
För det mörka nästan svarta är väl en mörk frökapsel med frön inuti?
Hur gör jag nu för att bäst ta till vara på dom? confused.gif
Dom hänger ut utanför balkongen så jag kan inte vänta på att dom trillar ner som då blir hos grannen.
Kan jag ta loss dom nu? Ska jag låta kapseln torka och sedan öppna den?
Öppnar den sig själv? För jag ska väl inte plantera hela kapseln, det är väl inte den som är fröet?
Hur förvarar jag dom till sådd?

När ska fröna planteras? Hur sköter jag om dom sedan? Här är det utomhus eller inomhus som gäller. Har ingen bra vinterförvaring. Kan fixa tilläggsbelysning i rumstemperatur.

Många frågor, hoppas att jag får lite mer kött på benen för just nu är jag helt nollställd confused.gif

/Rihane
Christer i Falköping
de brukar bli lätta att lossa när det är dags att skörda. Nu är det ett problem med fuchsior, de ger bär, som är ätliga och ofta rätt goda, men de ger inte alltid grobara fröer. Om du skär upp ett av bären kommer du att se en massa fröanlag. är de små och liksom platta gror de inte. Men hittar du några som är klart större i bäret, nästan lite runda, är de grobara. Dessa plockar du ut ur bäret och tvättar rent från bärsaften. Torka dem och lägg i t.ex. melittafilter, som du sedan förvara torrt och svalt. I kylen till exempel. Nästa vår sår deu dem. Det kan ta några år innan du får en som blommar. Ibland blommar de aldrig. Jag sådde flera fröer ett år och alla såg ut som Göteborskan laugh.gif när de efter många år blommade.
Christer.
Rihane
thanks.gif

Tack då vet jag tummenupp.gif
Tusen tack

Få se om jag hittar ett grobartfrö först....sedan kanske det inte är värt att så ens.
Men undrar om jag kan låta bli.

/Rihane
Christer i Falköping
Man måste ju testa! Du kanske får fram en helt fantastisk ny sort?!
Christer.
Rihane
Jo, men jag kliar mig bekymrat i huvudet över dom fuchsior jag har vid tanken på vinterförvaring.
(En ihopfällbar källare eller något på balkongen kanske? Finns kanske på Clas Ohlson, dom har ju det mesta till en billig penning)
Att då få en stackare överleva i några år i väntan på blomning kan ju inte precis vara lättare.
Men vem har sagt att det ska vara lätt? crazy.gif
Christer i Falköping
Livet är en utmaning vet du laugh.gif
Christer.
catlady
Jag vet att det var just frösådd du ville prova på, men annars är det mycket lätt att ta sticklingar från fuchsia - om du vill ha fler exemplar!
Rihane
CITAT (catlady @ 28-08-2008, 13:24) *
Jag vet att det var just frösådd du ville prova på, men annars är det mycket lätt att ta sticklingar från fuchsia - om du vill ha fler exemplar!

Tack, mitt problem är vinterförvaring av fuchsiorna. Har inget garage eller käckt källarförråd eller så.(inget utrymme med några plusgrader). Rumstemperatur eller utomhus är villkoren för mina växter. Tror jag ska klä in dom i några lager fiberväv med pressening över och ha ute på balkongen.
Om någon mot förmodan övervintrar, beroende på hur dom ser ut, tar jag sticklingar.

Det här är den jag helst vill klara....

Annars får jag väl köpa nytt till våren :-D.

Fast det påminner mig om att gå ut och plocka fler läckra frukter imorgon. tongue.gif
blomkronan
Nu blev jag nyfiken på hur man tar sticklingar?
(Jag har övervintringsföråd) tar jag sticklingar nu, sätter jag dom i vatten först eller stopar dom direkt i jord, ska dom stå inne i värmen över vintern eller klarar dom sig ute i förådet i förådet håller +5 grader där i december?
Christer i Falköping
Sätt dem i fuktig jord direkt, onödigt att gå omvägen med att sätta dem i vatten först. Om de rotat sig ordentligt kan du gott ha dem i det kalla utrymmet.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rihane @ 29-08-2008, 21:23) *
Tack, mitt problem är vinterförvaring av fuchsiorna. Har inget garage eller käckt källarförråd eller så.(inget utrymme med några plusgrader). Rumstemperatur eller utomhus är villkoren för mina växter. Tror jag ska klä in dom i några lager fiberväv med pressening över och ha ute på balkongen.
Om någon mot förmodan övervintrar, beroende på hur dom ser ut, tar jag sticklingar.

Det här är den jag helst vill klara....

Annars får jag väl köpa nytt till våren :-D.

Fast det påminner mig om att gå ut och plocka fler läckra frukter imorgon. tongue.gif

det är lita olika härdighet på de odlade sorterna . jag har till exempel haft en som klarat frost och en annan som inte gjort det . sedan finns det härdiga sorter för zon 1-3 men dom fryser oftast då ner till marken så har man dom i kruka bör man nog skydda dom .

du har ju ett utrymme som är svalt ,, kylen !! ,, klipper du ner plantorna och om du har plats så kan man faktsikt övervintra sina fuchsior brevid mjölken i kylskåpet . där får dom en bra vinter ( fuktig,sval) .

jag har övervintrat fuschior,knölar,lökar i kylskåpet utan problem . problemt blir sen när dom blir för stora .
Rihane
CITAT (flaxss @ 30-08-2008, 16:23) *
det är lita olika härdighet på de odlade sorterna . jag har till exempel haft en som klarat frost och en annan som inte gjort det . sedan finns det härdiga sorter för zon 1-3 men dom fryser oftast då ner till marken så har man dom i kruka bör man nog skydda dom .

du har ju ett utrymme som är svalt ,, kylen !! ,, klipper du ner plantorna och om du har plats så kan man faktsikt övervintra sina fuchsior brevid mjölken i kylskåpet . där får dom en bra vinter ( fuktig,sval) .

jag har övervintrat fuschior,knölar,lökar i kylskåpet utan problem . problemt blir sen när dom blir för stora .

Nja, kylen brukar vara full. Vi är tre personer i hushållet och lagar till och från ganska rejäl mat. Både jag och min man kan laga mat. Bor i ett nybygge utan källare, vind eller sval. Förrådet är i lägenheten.

Att ha plantor och sådder i kylen där drar jag gränsen för mitt odlande. Jord, med allt vad det innebär, bland mat nä no.gif dessutom med en femåring sick.gif . Han kan ju ta stjälkarna för lakritsrot eller något...

Men jag är säker på att fler än jag läser ditt förslag och kan dra nytta av det. tummenupp.gif
mvh
Rihane
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon