Full version: Riddarsporrarna dör
Iris i V-botten
Har någon av er nån erfarenhet av att små ca. 5 mm långa orange/gula hårda larver bosätter sig i rothalsen på Riddarsporrarna. Dom blommade inte som dom brukade i sommar utan såg lite lidande ut. Sen blev de alldeles bruna nere vid marken och ramlade omkull, precis som om dom ruttnade av. När jag så kollade inuti stammen fanns där såna små larver. Jag har plockat bort allt men funderar på nästa steg. Ska jag försöka ta bort jorden ? Hur djupt i så fall kan det finnas kvar larver eller ägg? Törs jag plantera nåt annat där ?
Rabatten är i söderläge mot en altan. Hoppas att nån kan hjälpa mig med råd.
Pia L
Säg inte sådär !!! Jag har ju såna i rabbatterna, dom fanns redan i jorden då jag grävde, men jag tänkte aldrig på att dom kunde vara skadliga crying.gif
Wilmer
odla med P1

Hej!

Hörde på Odla med P1 häromdagen, då pratade de just om någon larv som beter sig som du beskriver. Nu minns jag ju inte vad de sa sådär exakt, men programmet finns att lyssna på på nätet!

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon