Carina i Västerås
I krukan där mitt olivträd är planterat finns det massor av daggmask. Tror inte det skadar trädet och rötterna men jorden blir så konstig. Strukturen på jorden är som kaffepulver ungefär.
Vid vattning brukar det krypa ut en massa maskar på fatet så dom tar jag bort men det verkar finnas hur många som helst.
Om några veckor måste jag ta i olivträdet men då helst inte tillsammans med maskarna.
Hur får man bort dom?

Måste få berätta historien om mitt olivträd.........
Läste en säljesannons i Aot för ett antal år sedan och det visade sig vara en svenk kvinna som bodde på Kreta som sålde olivträd. Beställde ett och några veckor senare damp det ner en otroligt misshandlad kartong innehållandes mitt olivträd. Trädet hade klarat transporten utan problem trots att kartongen såg ut att ha blivit överkörd av en bulldozer.
Vid leveransen var den ca 1m och ihopvikt för att få plats.
Trädet har vuxit och vuxit och nu slår det i växthustaket och är ca 2m hög.
Måste ta fram sekatören när jag ska ta in det för vinterförvaring.
För detta träd betalade jag 200 kr inkl. frakt! Bra pris tycker jag biggrin.gif tongue.gif

hälsningar Carina
Eva i Västerås
Tjena Carina!
När du tar in trädet, skölj av rötterna och ta påsjord när du fyller på.
Ska du garanterat ha bort all mask får du nog ta till något gift, fast jag vet inte vilken sort...
Ella
Varför inte mata masken istället! Då får du ju automatiskförnynelse av jorden. Det finns få så bra saker som daggmask och/eller kompostmask.

Fast det verkar inte du tycka förståss!
JOLE
jag har haft stora problem med mask i krukor. Det går ganska bra att mata dem med torra löv men då blir dom bara fler och fler. Masken är en ganska stor skadegörare i krukor. De äter på rötterna om de har brist på annan mat och det blir ofta stora luftfickor av allt grävande. Det brukar oftast räcka att ta bort alla maskar man ser vid omplantering och vattning.

Man kan tvinga upp masken genom att ställa krukan i en spann vatten. Krukan måste stå under vatten ganska länge för att masken ska ge upp. Och krypa ur krukan och rör det sig om oliv så måste man vara försiktig för att få det för blött om rötterna. fast en rotblöta är inte farligt om det får torka upp ordentligt efteråt.

Om man tvunget vill prova gift anges det på provado att det är giftigt för mask.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

et står överallt i alla böcker och alla avhandlignar att masken itne äter levande rötter men jag vet itne jag - men oftast så kan t ex pelargoner må sämre på vintern och dö - och rötterna är totalpaja och masken lever i godan ro.. undras om mansken gör nånting så rötterna ruttnar elelr vad.

Ett mycket bra trix är att vattna igenom krukan med en lite starkare gödning blandat med lite Pyrex, masken kommer upp som skjuten ur en kanon! Så spar den dyra provadon - ta till pyrex och gödning istället ;-)
Lotta fr. Romelanda
Carina!
Satsa på att bli av med dina daggmaskar.
Jag har råkat ut för daggmask både i pelargonkrukor och i citrusträd ( som hade med sig masken från Portugal ) Jag har bara använt handkraft i min bekämpning ( dvs omplantering och genomplockning av rötter) och det har hittills funkat bra. Om du låter masken vara kvar äter de såsmåningom upp de fina sugrötterna och det kan sluta illa för din oliv.
Vilket kap du gjorde när du köpte den!
Åsa, mälardalen zon 2
Den vanliga daggmasken kan definitivt inte äta vare sig grova rötter eller fina rottrådar de har inga tänder och kan enbart äta flytande föda. Det är därför daggmaskar drar ner kvistar, löv etc. i sina gångar så att svampar kan börja bryta ner växterna, sedan kommer masken och "slickar" i sig näringen.

Däremot så kan de såklart göra så att det blir alltför luftigt i krukan + maskavföring är ganska näringsrikt så det kan ju hända att det kan bli för näringsrikt på vissa ställen i krukan + det är ju inte så trevligt ifall de får för sig att lämna krukan och söka sig ett bättre ställe och bo och sedfan krälar på fat eller fönsterbräda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon