|
Hej, jag har beställt en väderkvarnspalm (Trachycarpus fortunei) som jag skulle vilja ha ute året runt. Säljaren skrev att den var vinterhärdig, men jag vill vara säker på att den klarar detta. Bor i Haninge, precis under Stockholm. Har för mig att det är zon 2.
I zon 2 är det nog mycket tveksamt att den klarar sig särskilt länge. Läs detta: http://snowpalm.dyndns.org/palm.html
På frösäljarens hemsida står det att den ska klara zon 1-2 , men med vinterskydd borde den klara sig.
Som sagt, läs artikeln jag länkade till. Mycket matnyttig information där.
Alexander-VG-zon3
15-08-2008, 19:54
CITAT (HIM91 @ 14-08-2008, 23:06)  Hej, jag har beställt en väderkvarnspalm (Trachycarpus fortunei) som jag skulle vilja ha ute året runt. Säljaren skrev att den var vinterhärdig, men jag vill vara säker på att den klarar detta. Bor i Haninge, precis under Stockholm. Har för mig att det är zon 2. i zon 2 klara den sig inte utan skydd på vintern . kanske överlever någon mild vinter men kommer se väldigt ful ut till våren . men ska du plantera ut en palm så ska den vara runt 1m i höjd och den planteras i ett skyddat och varmt läge i sol-halvskugga . etablerade och gamla ex klarar neråt -15c -18c ( överlever ) den tål neråt -10c utan större bladskador . och bör skyddas när det kryper neråt -10c . du kan skydda den med väv av nåt slag . är det mindre plantor måste du ge mer skydd .
Själv provar jag med Phoenix canariensis och Phoenix roebelenii på friland. Ja jag vet att det är en vågspel men jag tänker försöka.  Ciczi
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 18:49
Phoenix canariensis har jag övervintratute , men Phoenix roebelenii vet jag inte du får berätta hur det går . brukar få skador vid -3c så du måste hålla dom över 0c .
blomkronan
18-08-2008, 21:25
Jag köpte frön på Willab Garden idag till väderkvarnspalm det låg 10 st frön i påsen. Odlings anvisningen löd: Såtid: När som helst på året. Metod: Blöttlägg fröna i varmtvatten i två timmar, så på ytan av en fin, fuktig jord. Täck med tunt lager jord och placera i pastpåse eller miniväxthus. Stätt mörkt i 1-4 månader vid 20-30C tills fröna har grott. Notera att småplattorna kan utveckla en rot innan de skjuter skott - kruka in dessa så fort de dyker upp. Omplantering: När plantorna är stora nog tt hantera, planteras de om i små krukor, använd jord av god kvalitet och ställ svalt och ljust. Fortsatt odling: När plantan vuxit till sig ordentligt, planteras den i större krukor vartefter det behövs och ställs på skyddad plats minimitemperatur på vintern 7-13C Måste skyddas mot frost.
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 21:34
CITAT (blomkronan @ 18-08-2008, 21:25)  Jag köpte frön på Willab Garden idag till väderkvarnspalm det låg 10 st frön i påsen. Odlings anvisningen löd: Såtid: När som helst på året. Metod: Blöttlägg fröna i varmtvatten i två timmar, så på ytan av en fin, fuktig jord. Täck med tunt lager jord och placera i pastpåse eller miniväxthus. Stätt mörkt i 1-4 månader vid 20-30C tills fröna har grott. Notera att småplattorna kan utveckla en rot innan de skjuter skott - kruka in dessa så fort de dyker upp. Omplantering: När plantorna är stora nog tt hantera, planteras de om i små krukor, använd jord av god kvalitet och ställ svalt och ljust. Fortsatt odling: När plantan vuxit till sig ordentligt, planteras den i större krukor vartefter det behövs och ställs på skyddad plats minimitemperatur på vintern 7-13C Måste skyddas mot frost. som det jag skrev stämmer bättre än infon från Willab garden angående temp .
Mina frön grodde i fönsterkarmen. Det vara bara att glömma lite och sedan vattna lite. Jag satte mina i oktober. De grodde på två månader.
Ciczi
Palm Center
07-09-2008, 22:45
Du kan få information på denne side:
www.palmcenter.se
Alexander-VG-zon3
08-09-2008, 19:43
CITAT (Palm Center @ 07-09-2008, 22:45)  Du kan få information på denne side:
www.palmcenter.se där stod inte så mycket om väderkvarnspalmen . intressant att den tål -17c utan skador också .
nelly.trott
08-09-2008, 20:58
skadorna uppkommer oftast pga att det är fuktig vinter samt minus grader. dessutom skulle man behöva en bra gödsel med mineraler och kalium,fosfor och järn om jag minns rätt . det är nog det som gör palmer härdiga(de som av naturen är härdiga ) Vi har blöta vintrar i skåne man skall helst skydda mot vätta då innan frosten kommer så att jorden blir torr.
Alexander-VG-zon3
08-09-2008, 21:09
CITAT (nelly.trott @ 08-09-2008, 20:58)  skadorna uppkommer oftast pga att det är fuktig vinter samt minus grader. dessutom skulle man behöva en bra gödsel med mineraler och kalium,fosfor och järn om jag minns rätt . det är nog det som gör palmer härdiga(de som av naturen är härdiga ) Vi har blöta vintrar i skåne man skall helst skydda mot vätta då innan frosten kommer så att jorden blir torr. japp visst är det regnet som ställer till det ,, men än viktigare sommaren !! och tjäle, dom tål -10c -12c utan större skador under där kan alla blad frysa veck .
Nej där stod verkligen inte mycket att hänga i julgranen på den hemsidan. Men kanske den är under utveckling?
Ciczi
Jag övervintrar min palm i kallväxthus. Den är altså skyddad för nederbörd och vind vintertid, men får utstå kylan. Den åker in där nu för femte vintern i rad.
CITAT (MariaS @ 11-09-2008, 00:52)  Jag övervintrar min palm i kallväxthus. Den är altså skyddad för nederbörd och vind vintertid, men får utstå kylan. Den åker in där nu för femte vintern i rad. Vad är det för palm du har? Ciczi
CITAT (Ciczi @ 11-09-2008, 07:40)  Vad är det för palm du har?
Ciczi Väderkvarnspalm förstås.
blomkronan
23-11-2008, 09:40
CITAT (blomkronan @ 18-08-2008, 21:25)  Jag köpte frön på Willab Garden idag till väderkvarnspalm det låg 10 st frön i påsen. Odlings anvisningen löd: Såtid: När som helst på året. Metod: Blöttlägg fröna i varmtvatten i två timmar, så på ytan av en fin, fuktig jord. Täck med tunt lager jord och placera i pastpåse eller miniväxthus. Stätt mörkt i 1-4 månader vid 20-30C tills fröna har grott. Notera att småplattorna kan utveckla en rot innan de skjuter skott - kruka in dessa så fort de dyker upp. Omplantering: När plantorna är stora nog tt hantera, planteras de om i små krukor, använd jord av god kvalitet och ställ svalt och ljust. Fortsatt odling: När plantan vuxit till sig ordentligt, planteras den i större krukor vartefter det behövs och ställs på skyddad plats minimitemperatur på vintern 7-13C Måste skyddas mot frost. Nu har dom äntligen kommit upp  2 av 10 har kommit... Det står "kruka in dessa så fort de dyker upp" ?? men jag har ju satt dom en och en i småkrukor. Menar dom att jag ska sätta dom i jord med näring? eller ska jag låta dom vara nu? [attachment=27580:DSC00619.JPG] Kan ni se den lilla??? Det tog 3 månader... placerade dom under bokhyllan med smörpapper över som skydd mot ljus och för att fukten skulle stanna.
Alexander-VG-zon3
23-11-2008, 09:54
har dom kvar där tills du ser rötter i botten . ge den mycket vatten och näring till sommaren och placerar ut den så fort du kan på vår4en . så får du friska och fina plantor .
GRATTIS! Vad kul, för att inte tala om spännande...
Hej , jag har en Chusanpalm ( väderkvarnsp. ) på friland här i GBG ( Hisings Backa vilket betyder zon I eller möjligtvis zon II ) , den står relativt oskyddat i ett radhusområde och har gjort så sedan slutet på september , ca 50 cm ( med blad ) och ser ut att ha klarat de två frostperioderna väl.
Vi har förhållandevis milt klimat här och jag vet inte hur kallt och blåsigt det blir hos er , jag har dock inget skydd och hoppas att det går bra , hyfsad jord är viktigt ( schysst dränering ) och lite tur.
Lycka till.
Alexander-VG-zon3
25-11-2008, 11:51
CITAT (Zidane @ 25-11-2008, 11:14)  Hej , jag har en Chusanpalm ( väderkvarnsp. ) på friland här i GBG ( Hisings Backa vilket betyder zon I eller möjligtvis zon II ) , den står relativt oskyddat i ett radhusområde och har gjort så sedan slutet på september , ca 50 cm ( med blad ) och ser ut att ha klarat de två frostperioderna väl.
Vi har förhållandevis milt klimat här och jag vet inte hur kallt och blåsigt det blir hos er , jag har dock inget skydd och hoppas att det går bra , hyfsad jord är viktigt ( schysst dränering ) och lite tur.
Lycka till. problemet man får här är regnet och sommar och vinterklimatet . får du under -10c -12c har du problem om den står ute , men den ser inte skadad ut . när det blir varmt så ser bladen fina ut än men ''spjut''bladet i mitten har ruttnat vilket inte är bra . och då hjälper inte väldräneradjord . och du bör nog skydda den när nästa frostperiod kommer om det blir kallt . jag har haft en del palmer utan skydd på friland i skåne zon 1-2 . både vintern 07/08(-10c) och vintern 06/07(-15c) dog alla unga palmer som var utan skydd ( en stor klarade den senaste vintern utan skydd, men dog sedan av sork angrepp ca 1m i höjd ) . dom palmer jag skyddade klarade sig . har du dock en palm som är gammal och väletablerad och en stam höjd på 1-2m så kan den utan skydd i ett skyddat läge klara en zon 1 vinter i skåne/västkusten utan skydd . ev om man bara täcker marken . har du ingen nederbörd och helt vindstilla ( som i Marias växthus ) så klarar den neråt -15c utan skador . och överlever -18c men då fryser bladen veck .
CITAT (flaxss @ 25-11-2008, 11:51)  problemet man får här är regnet och sommar och vinterklimatet .
får du under -10c -12c har du problem om den står ute , men den ser inte skadad ut . när det blir varmt så ser bladen fina ut än men ''spjut''bladet i mitten har ruttnat vilket inte är bra . och då hjälper inte väldräneradjord . och du bör nog skydda den när nästa frostperiod kommer om det blir kallt .
jag har haft en del palmer utan skydd på friland i skåne zon 1-2 . både vintern 07/08(-10c) och vintern 06/07(-15c) dog alla unga palmer som var utan skydd ( en stor klarade den senaste vintern utan skydd, men dog sedan av sork angrepp ca 1m i höjd ) . dom palmer jag skyddade klarade sig .
har du dock en palm som är gammal och väletablerad och en stam höjd på 1-2m så kan den utan skydd i ett skyddat läge klara en zon 1 vinter i skåne/västkusten utan skydd . ev om man bara täcker marken .
har du ingen nederbörd och helt vindstilla ( som i Marias växthus ) så klarar den neråt -15c utan skador . och överlever -18c men då fryser bladen veck . Ok , intressant , jag kör vidare på friland , skulle den dö så provar jag på ett skyddat läge utan regn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|