Full version: trädgårdsmästare
akon
jag har en flatcoat retriever som har skaffat sig en olat. han drar upp alla växter som jag sätter i jorden allt som fanns innan vi flyttade in låter han bli. undrar om någon har ett tips på något medel jag kan lägga eller spraya i min rabatter så han låter bli.
ledsen matte
med glad flatte help.gif
Lavin
Min labbe är också förtjust i att gräva i uppluckrad jord, det verkar kul och lättgrävt, stort hål på liten tid. Och sen så blir det svala gropar att ligga i. Jag har inget tips på medel, brukar säga "nej" när han är på g, och lägga nån sten eller sticka ner en pinne för att markera att det inte är ok. Han har ställen som han får gräva i, verkar gå in att rabatterna är no-no...
Fenja
Det går att lära hundar "rabattvett" med konsekvent och ihärdighet så har mina förstått att rabatt är heligt och inte får beträdas wink.gif.
Mvh
Fenja
Platinum
Får jag säga det, eller det gör jag...hälla medel i rabatten? Då kan hunden bli sjuk ju.

Bättre att lära hunden hundvett på mattevis wink.gif
Chivvie
Hon som bodde i mitt hus före mig hade 2 hundar och de använde trädgården som hundtoalett ibland. Hundarna grävde gärna överallt. För att få dem att sluta, grävde hon ner hundbajs i rabatterna. Lite äckligt, men det försvinner ju relativt snart, de gödslade rabatterna fick vara ifred.
Inga från Närke
Vår Nemo går inte i rabatterna för det har jag lärt honom. Enda gången han gör det är om han har något som han vill gräva ner så det är bara att passa honom att han inte får med sig något ben eller liknande ut.
Så var ihärdig och fya eller säg till ett skarpt nej så går det nog bra.
En liten kul grej appro på detta: Köpte astrar i lördags till en rabatt som vi gjort iordning just nu och ställde dem bara där tills jag fick tid att plantera dem. Nemo började skälla och tog tag i blomplantan och drog bort den, det hade ju inte stått något där tidigare enligt honom skulle de inte få vara där. Men då sa jag bara NEJ och ställde tillbaka dem och då lät han dem vara. Men han är så nästan jämt när det kommer nya sakar. Köpte en ny filt till hans bädd och den fick inte vara där först heller.
Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon