Full version: Övervintra pelargon
Housemouse
Hur gör jag för att övervintra pelargoner på bästa sätt? Förra hösten ställde jag bara in krukorna i källarfönstret och sen tog jag ut dom här i våras, tog bort gamla vissnade blad och hade lite gödsel. De har blommat i år men kanske inte så rikligt. Hur gör jag på bästa sätt?
Aqvakul
Låter väl som ett bra koncept. Pellisar vintertrivs bäst ljust och svalt och med mininmalt med vatten.
Red Top
För att få dem att blomma flitigare brukar åtminstone jag beskära dem rejält och sedan när de börjar växa igen planterar jag dem i stora krukor och tillför näring kontinuerligt. De brukar tacka genom att blomma överdådigt.=)
LasseB
Hur svalt är lagom
Funderar på att ta in mina i sommarhuset beskära coh vattna mycke lite en gång i månaden
Vad tror ni om att ställa dom så?
Har tidigare ställt dom i trappan i hyreshuset på Söder man dom vill bara torka och dö.
Aqvakul
svalt = plusgrader
Housemouse
Ok tack, då var jag inte helt fel ute iaf rolleyes.gif
Beskär du dom när du ställer in dom nu till hösten ?
Hur beskär jag? Ska det bara sticka upp några cm eller är det dom befintliga "grenarna" som du klipper in en bit?

Våran källare är kall, kan tänka mig att det är max 5 grader när det är som kallast ute, det verkar ju funka iaf.
mamamaggan
CITAT (LasseB @ 15-08-2008, 14:01) *
Hur svalt är lagom
Funderar på att ta in mina i sommarhuset beskära coh vattna mycke lite en gång i månaden
Vad tror ni om att ställa dom så?
Har tidigare ställt dom i trappan i hyreshuset på Söder man dom vill bara torka och dö.

Jag har mina står i sommarstugan . Där har vi c:a 10 plus och det går bra. Beskär inte mina förrän på våren då jag passar på att ta skott.
Platinum
CITAT (Aqvakul @ 15-08-2008, 14:05) *
svalt = plusgrader

Källarfönster, runt 10 grader på vintern går det bra?

Jag har peppar, peppar fått en pellis att överleva och slå blom smile.gif
Red Top
Hej igen!
Jag vet inte om jag gör rätt, men jag beskär dem på våren(februari) när jag sätter dem varmare och börjar att vattna dem oftare. Då ser jag ju vad som verkar ha farit illa under vintern.
Det finns tydligen många bra sätt att vinterförvara pelargoner. Jag har en granne, som skakar av all jord och och lägger plantorna i papperspåsar och låter dem ligga svalt hela vintern. När ljuset återvänder tar hon fram dem och planterar dem i jord igen. Det funkar bra för hennes pelargoner.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon