Full version: Bigarrå Stella
PernillaL
Hej ! Har sett att ni skrivit lite om Stella förut, och tänkte fråga lite om detta.
Jag har ett själv, planterat för ca 2-3 år sedan. Står soligt större delen av dygnet.
Det blommar lite på våren. Och förra året vart det ett par frukter som aldrig hann mogna innan de ramlade av.
Trädet verkar inte må särskilt bra överhuvudtaget. Har fått några torra grenar och inte så mycket blad som man tycker att det skall ha. crying.gif
Vi bor i Ununge, norra delen av Norrtälje Kommun.(Norra Uppland). Mina föräldrar bor på en ö öster om Norrtälje och deras träd mår bra, och får några frukter.(Vi köpte dem samtidigt.)
Vad kan jag göra för mitt lilla träd ??? crying.gif
KURT
Vart är det planterat? Vad är det för jord? Vanliga problem är t ex lerjord och dålig dränering, gräs runt rötterna --> torka och näringsbrist.
PernillaL
Hej Kurt !
Jorden är inte direkt tjock lerjord, ganska mörk/svart jord vill jag påstå.
Det står i den "lägre" delen av trädgården som inte torkar ut så fort. Just nu kan man ju inte säga att det är torka där ! tongue.gif
Men jag flyttade för ett par veckor sedan en blåbärsbuske ifrån samma ställe. Den trivdes inte alls där, och såg mer död än levande ut. Den lilla busken har nu efter flytten börjat få nya blad och grenar !!! Så något fel är det !!

Mvh
Pernilla
Jan af Lisö
Blåbärsbusken kräver sur jord, det gör inte Stella, så flytt av blåbärsbusken behöver inte betyda så mycket.

Jag antar att Stella är på Gisela5 grundstammen, stämmer det ?

Jag skulle ta bort gräset runt trädet, gödsla det på våren (relativt nära stammen), inte beskära (i alla fall inte på våren) och hoppas på det bästa. Tycker själv att det är inte så lätt med bigarråer på svagväxande grundstammar som Colt eller Gisela5, inte ovanligt med skott/grenar som torkar medan bigarrå på fröstammen i samma trädgård trivs med livet, trots flytten med rotbeskäring för ett par år sedan.

Mitt stora problem är att jag aldrig får några större nängder bär på mina bigarråer trots att jag har 3 olika i trädgården, de blommar fint, sen blir det massssssa kart som torkar ut och faller av, har aldrig lyckats förså varför. Misstänker dålig pollinering, men inga problem med plommon som blommar nästan samtidigt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon