LenaFriman
Har några frågor till er kunniga om min gräsmatta:

en del är sådd i höstas, en del nu i sommar. Vad gör jag med all vitklöver som kommer i MASSOR?
Vad gör jag med kvickroten? Och framförallt åkerfräken som inte ens går att rycka upp med sina långa rötter?

Försvinner några med idogt klippande och gödslade?

Måste man köpa dyrt gödsel som tex algomin? Räcker det ej med hönsgödsel?

Kunde aldrig tro att det var så mycket elände som gräset skulle konkurera med.

Mvh Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Om man inte använder kemiska bekämpningsmedel som tar död på allt som inte är gräs så kommer gräsmattan att innehålla andra växtslag än gräs ex. vitklöver och det är helt OK en gräsmatta behöver inte bestå av enbart gräs. (de kemiska bekämpningsmedel mot andra växtslag än gräs som många använder bör man undvika för miljöns skull + det faktum att de ofta skadar växter man vill hai trädgården ex. rosor och syrener).

Om det är en nysådd gräsmatta brukar man försöka rensa bort det värsta som inte är gräs + gynna gräset. När gräset växer ihop så konkurrerar de ut en hel del andra växter + åkerfräken brukar inte trivas så bra i klippt gräsmatta och dyl. så den lär minska när konkurrensen från gräset sätter in + man klipper regelbundet.

Vad du gödslar med bryr sig inte gräset om. Algomin använder många för att detta är ett naturligt gödselmedel (ingen konstgödning) + den är luktfri. Men det går utmärkt att använda naturlig gödning som ex. hönsgödsel också men detta luktar mera.

Hur mycket man gödslar i framtiden och hur ofta beror på hur gräset växer, växer det otroligt kraftigt och bra kan man ofta låta bli att gödsla varje år och låter du gräsklippet återgå till gräsmattan och inte fraktar bort det kan man ofta gödsla ganska sällan utan att det syns på gräsmattan.
LenaFriman
Tack för svaret!!

Att gödsla med algomin verkar man göra ofta : höst + 3 ggr när sommarsäsongen börjar (enl. en trägård som säljer algomin). Ska man gödla ungefär lika ofta med hönsgödsel innan gräsmattan har tagit sig ordentligt och förhoppningsvis växer så det knakar?

Mvh Lena
Bassam
--om du gödsla bra och vattna bra när du plantera gräsmatta och använda bra jord , på den här sätt gräsmatta vinna krig mot ogräs.
H: Bassam
Lotta22
Om gräset växer normalt behöver du inte gödsla överhuvudtaget eller max en gång/säsong beroende på jord.
Vitklöver är mycket bra att ha i gräsmattan eftersom det binder kväve från luften och då automatiskt bidrar med kväve till gräset. Risken med onödig gödsling är att en massa kväve med regnet läcker ut i vattendrag och bidrar till övergödning.
Gödsla alltså inte förrän du ser att det verkligen behövs och då i måttliga mängder med organisk gödsel. Att gödsla 4 ggr/år verkar helt galet mycket och på hösten behövs definitivt ingen gödsling eftersom tillväxten stannar av.
LenaFriman
Va bra att veta detta om klöver, då behöver jag ej hata den så mycket.

När jag krattade gräsmattan så gick det så trögt, krattan fastnade hela tiden i klövern.

Svor och gormade åt all klöverelände, ska nog vara stolt över den istället då!

Har ej tillsatt någon köpt matjord vid anläggningen av mattan, har byggt på gammal åkermark.

Skulle kanske ha gödslat innan jag finkrattade och sådde gräs, det har inte växt nästan någonting. Vi har endast klippt i ggr i sommar på de ställen jag sått in höst / tidig vår.

Kan det vara så att mattan börjar växa till sig nästa år om jag gödslar??

Mvh Lena
Lotta22
Här nedan är ett tips taget från natur & Trädgårds hemsida:
www.naturochtradgard.se

Toppdressa gräsmattan
Texten är hämtad ur Nils Åkerstedts bok MIN TRÄDGÅRD - vecka för vecka.

En vackert grön och välklippt gräsmatta är inte bara en prydnad för varje villatomt utan även en gödselfabrik, som med sin produktion av gräs ger ägaren den bästa tänkbara näring till alla odlade växter. Därför lönar det sig verkligen att sköta gräsmattan så att den både är vacker och kan skördas på gräsklipp i stora mängder under sommaren.

Vad som är aktuellt just nu (i juni eller när gräsmattan börjat växa ordentligt) för gräsmattan är att toppdressa den så att den blir fin i sommar. Det bästa toppdressingmaterialet är grov sand. Den idealiska blandningen av kornstorlek på denna sand är 2-8 mm. Det går givetvis att använda andra blandningar, huvudsaken att det inte är för mycket av storleken 0-2 mm och inte heller storlek över 8 mm.

Sanden läggs i små högar som sedan sopas ut över mattan så att det blir ca 1 cm tjockt. Samtidigt kan mindre gropar jämnas ut med sanden så att mattan blir jämnare. Det går bra att fylla igen gropar som är 10 cm djupa, för gräset kommer snabbt att växa upp igenom sanden.

När gräsmattan toppdressas den här tiden brukar sanden tränga ner så att den inte syns efter en vecka. Sanden gör att det blir luftigare åt växtrötterna och då trivs gräset mycket bättre.

Är gräsmattan mager och gles med mycket ogräs i bör man samtidigt med toppdressingen tillföra näring. Den näring som är bra för livet i jorden och gräsrötterna är sållad kompostjord, torkad hönsgödsel eller sållad komposterad naturgödsel.
Undvik att tillföra konstgödsel för då blir det mindre levande organismer i jorden. Dessutom lakas den näring som ingår i konstgödseln lätt ur och hamnar i dräneringsledningar och i grundvattnet istället för att komma gräset till godo.

Lägg på ca 1 cm av kompostjord eller naturgödsel innan sanden sprids ut.
Används torkad hönsgödsel tillförs den mängd som står angiven på förpackningen. Det kan göras såväl före som efter toppdressing med sand.
Har man mossa i gräsmattan är också sand det bästa botemedlet, men då kan behandlingen få lov att upprepas 2-3 gånger med ett års mellanrum.

Lycka till med din gräsmatta!
Texten är publicerad med tillstånd från författaren.
LenaFriman
Tack för ditt svar Lotta!

Storleken som anges på sanden, går den även bra till lergjord? Tror att den är gaska tung jorden, det är gammal åkermark, men på halva tomten har det varit skogsmark.

Kan man blanda in jord i sanden också? Måste fylla i ganska stora gropar och konstiga svackor som blev efter vintern!
Lotta22
Ja, sandstorleken kan du använda till all sorts täckning i trädgården men att bara blanda sand i lerjord är inte så bra. Resultatet blir ännu hårdare jord. Lerjord behöver fram för allt mycket organiskt material för att bli lucker och syrerik. Varva kompostjord med sand i dina gropar. Gödsla inte om du ska så nytt gräs.
LenaFriman
Hm! kompostjord har jag inte, vad ska jag ta istället???

Kan jag blanda brunnen stallgödsel med min egen jord (som jag gräver upp överallt där det ska vara planteringar)?

mvh Lena
Bassam
Ja, du kan göra, försöka blanda ( 1 tredjedel brunnen stallgödsel + 2 tredje del din jord).
H: Bassam
LasseB
Vitklöver och barn som springer runt är ingen bra kombination då bin/hummlor gillar klöver
För övrigt får du göra som jag, jag kallar mina 3000m2 för grönyta och inte gräsmatta så nu är jag till freds med utseendet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon