buffy
Vad beror det på när björnbär mognar bara delvis? De blir stora o kan se helt svarta ut och kännas mjuka utanpå, men vid fästet har de omogna partier och inuti är de benhårda och vägrar lossna om man inte brukar våld. Är det skadedjursangrepp eller nåt fel i skötseln? Jag har förut bara upplevt problemet på senhösten, men i år är större delen av mina björnbär drabbade redan nu. På delar av björnbärsbuskarna mognar bären normalt, men de är då mindre än de konstiga bären.
Skogsbrynet
Vad har hänt med dina björnbär sedan du ställde frågan, och vilken sort rör det sig om? Låter märkligt att de blir förstörda på vissa grenar. Du får komma med mer information, så får du säkert svar.
Jan Lindgren
Hej!
Jag var ute vid Hovs Hallar och tittade på vilda björnbär. De var också konstiga. Dåligt mogna, verkade ruttna så fort de blev lite svarta, delar av bäret var omoget. Finns det ingen som har ett svar? Våra odlade bär verkar dock vara normala.
MVH
Jan Lindgren
Skruttis
Kan det ha med allt regnande att göra?
Våra björnbär sitter regnskyddat och har inte det problemet. Däremot mognar de väldigt olika. De kan se svarta och blanka ut men är fortfarande hårda inuti. Kan vara lite knepigt att veta vilka som är "klara".
Hallonen däremot som sitter oskyddat råkar ibland ut för att ruttna p g a regn/fukt konstant innan de har hunnit mogna helt.
Myosotis
Jag tycker att de ofta inte hinner mogna om det inte har varit väldigt soligt och varmt. De är svarta men sura. Just i år är det ju så mycket getingar, och jag har sett hur de gnager på bären som fortfarande sitter kvar. Dessa blir då förstörda.
Skruttis
Hade också lite svårt att få björnbären att hinna mogna när de satt "fritt" i landet.
Plantan sitter nu istället spaljerad mot en södervägg och där är det inga problem med mognandet plus att den verkar trivas enormt mycket bättre där.
Getingarna, jo tack jag känner igen det där......
Siv i Bollnäs
Ja den här sommaren är det inte mycket som varit sig likt. Jag har dock i några år lyckats övervintra björnbär som är taggfritt och härdigt till zon 3 på sin höjd, fast vi bor i zon 5, genom att linda in plantan i säckväv fodrad med vit täckväv på vintrarna. Jag undrar bara: (alla bär hinner aldrig mogna här fast det blir massor av kart) men dom som blivit mogna - när jag plockar av ett bär så sitter alltid den vita halvgenomskinliga "plippen" kvar i bäret fastän det lossnar lätt från kvisten - när man plockar hallon så lossnar ju hallonet ifrån den där, men inte med de här björnbären. Det är omöjligt att få bort den där plippen - i så fall mosas hela bäret. Bären smakar inte surt och är alldeles mjuka så jag antar att dom är mogna i alla fall. Ska det vara så? Plippen är mjuk och smakar ingenting eller sött som bäret. Ska den vara kvar? Är det normalt att det är så?
Siv confused.gif
Myosotis
Den brukar sitta kvar. Gick ut och kollade för säkerhets skull så jag inte mindes fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon