Söttok06
Men det kan också ha zon 2 på vissa ställen har jag hört. Om jag nu ska köpa en planta och det står härdig till zon 3. Kan jag satsa på en sådan, eller måste jag välja plantor med härdighet zon 4 och högre? T ex har många rosor härdighet till zon 3.
ingrids
Såhär, ett stort område tilldelas en viss zon på zonkartan, tex zon III för stockholmsområdet. Inom det stora området finns mindren områden som kan ha högre eller lägre zon beroende på t.ex. närheten till vatten. Koloniträdgårdarna som sluttar ner mot Mälaren (områdesnamnet bortblåst) anses oftast ha zon II i allmänhet. Om vi fortsätter med denna koloni kan trädgårdar med gynnsamt läge ha zon I. Man kan också skapa sig en bättre zon i delar av sin trädgård genom trix. Om jag hade bott kvar i Stockholm och inte bott i ett kall eller blåshål skulle jag inte dragit mig för att satsa på zon III rosor, hade jag haft t.ex. en stenmur i trädgården och god dränering hade jag chansat på zon II rosor. Zon IV rosor skulle jag betrakta som livrem och hängslen smile.gif
Söttok06
Tack för ditt svar. Jag har kolonilott i Vinterviken. Det ligger i en svacka med skog på bägge sidor och Mälaren ligger åt ena hållet. Vet inte om det t o m kan vara zon 2 där, men för säkerthets skull i alla fall zon 3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon