Söttok06
Där vill jag ha en sittplats på ca 6 kvm (alltså själva sittplatsen) som ska vara grusad. Runt om i vinkel 4,5 x 5.5 m vill jag en lämplig avskärming på max 1,80 m. Det kan vara olika höjder på buskar/häckplantor etc. Men grejen är att jag inte vill ha så bred avskärming eftersom mycket går bort att odla på. Max 1 m tänkte jag.

Är det då dumt att välja någon slags buskros? Tål de kraftig beskärning så att jag kan hålla in dem till lite smalare? Kan man även ha någon slags Rabattrosor som häck. Det ska klara zon 3 (Stockholm) och vara så friska som möjligt. Helst också lättskötta. Området är också väldigt soligt. Jag ska plantera dem i välgödslad bra jord. Kan tänka mig en spaljé på ena sidan där något kan klättra. Eller räcker det att man slår ner tre pålar i marken för att få något att klättra?

Och absolut ingen sort som ruttnar vid regn.

Tacksam för tips om rosor.
ingrids
Hej igen,
jag skulle satsa på spaljerade rosor, det blir absolut enklast (jag tror detta diskuterades rätt ingående i en annan tråd typ för några dar sedan). Tripoder kan bli lite si och så eftersom klätterrosor tenderar att ha mest växtmassa i toppen och vara glesare nertill. Det gör också att rosorna kan behöva typ lavendel runt fötterna.
Stiffe
Klart du ska ha rosor. Vita klättrare: Hybrida, Seagull, Multiflora, Venusta Pendula, Splendens, Long John Silver. De är mer el mindre vita, och alla doftar inte. Regntåligheten är nog bra, det är bara LJS som är tätfylld och därför möjligtvis kan vara besvärlig, men jag tror det inte. De går i zon 3-5.

Roshäck: Rose de Recht el Stanwell Perpetual kanske?

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon