Brittinger
Hej,

Är det någon som vet hur man övervintrar vattenväxter? Jag är helt nybörjare och vet inte om jag skall ta in dom eller inte. Kan de bara vara kvar?. Jag har bara en liten rund på ca 1 m och djupet är bara 20 cm. Jag har Iris på 15 djup och den ser ut att trivas bra. Sen sånt som simmar giggle.gif på ytan plus två andra som jag inte har en aning om vad det är, men allt ser ut att trivas rätt bra. Om någon vet så beräta det gärna för mig. Har försökt letat på internet och frågat överallt men jag har inte riktigt fått kläm på det hela.

Brittinger
Platinum
Det som simmar är nog flytväxter gissar jag, om du inte tänker på fiskar. De flesta flytväxter för dammar går att ha i akvarie, inte alla dock.

Om din damm är 20cm blir det nog bottenfruset? Vet inte hur dammväxter klarar bottenfruset confused.gif

Om de fanns där förut så behöver du inte bry dig tror jag, jag gissar av ditt inlägg att du är nyinflyttad och fått damm?
MariaS
Flytväxterna bör du ta in. Antingen i hink eller akvarium. Tänk bara på att de måste ha ljust och över +10. Resten kan du låta stå kvar i dammen. Det gör inget att det bottenfryser, de klarar det.
Brittinger
Tack för snabba svar. Nu vet jag precis hur jag skall göra. Tycker det är fint med lite vatten i trädgården,
har en liten 12 V pump med fontän som ger ett avkopplande strilande ljud. Har en fråga till visst finns det väl lampor man kan slänga ner i dammen små utan sladd? Tror jag har läst det någonstans (med lysdiod?)?
Vet någon?
MariaS
Jo jag har hört att det finns, men jag vet inte var man kan köpa dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon