CITAT (tvilling77 @ 15-08-2008, 19:27)

Känner mig lite förvirrad angående det där med storleks beskrivningarna när man läser om olika rosor, tex kanada rosorna som jag främst riktat in mig på!! Alexander Mackenzie tex, står att den blir 2 m men i vilken zon blir den det och hur stor blir den i min zon? (zon 5) Samma sak med Therese bugnet och Louise Bugnet....blir dom hyfsat stora i Norrland eller? Känns aom att man vill ha lite koll på det där innan nästa års planteringar så att man inte sätter dom för glest!
Undrar även lite om john Cabot, kan den bli så pass hög att den klättrar här uppe i zon 5? Skulle gärna vilja ha någon form av klätterros/klematis som sällskap till Alexander M, någon som har förslag på passande ros i pasande färg, A.M är lite gräll i färgen tycker jag men väldigt blomrik!! Planterade den i försomras och den har blommat ända sen dess!! :-)
Jag har inte haft kanadensiska rosor så värst länge, den första jag köpte var
Therese Bugnet, inköp -04. Jag flyttade den förra sommaren och den är nu ca 140 cm hög. Här kommer några kanadensare som är inhandlade och planterade juni -05:
Martin Frobisher 170 cm hög trots mager jord och planterad i en "skogsglänta" med konkurrens av höga träd.
J.P. Connell 130 cm,
Louise Bugnet 120 cm,
Prairie Joy hela 1 meter hög trots att haren ringbarkade den totalt så jag var tvungen att ta ner den till 1 cm stubbar förra våren!
William Baffin, redan 130 cm trots att jag var tvungen att flytta den mitt i sommaren och i full blom -06... den är nu placerad vid min pergola och jag räknar med att den kommer att nå högre höjder, hoppas på 2 metersstrecket.
Jag tror att kanadensarna kommer att nå full höjd i zon 5 - men det tar längre tid än i lägre zoner.
Edit.:
Mina två snabbaste rosor är labradorrosen Rosa blanda 'Betty Bland', den är lik Therese Bugnet - fast bättre! Blommorna är ngt mörkare och mindre i storlek, fast de är många fler än hos TB. Jag köpte min sommaren -05 och den passerade 2-metersstrecket redan förra sommaren. Snabb är även Rosa alba 'Hurdal' - Hurdalsrosen, jag köpte den -06 och den passerade 2-metersstrecket för nån vecka sedan.