tvilling77
Känner mig lite förvirrad angående det där med storleks beskrivningarna när man läser om olika rosor, tex kanada rosorna som jag främst riktat in mig på!! Alexander Mackenzie tex, står att den blir 2 m men i vilken zon blir den det och hur stor blir den i min zon? (zon 5) Samma sak med Therese bugnet och Louise Bugnet....blir dom hyfsat stora i Norrland eller? Känns aom att man vill ha lite koll på det där innan nästa års planteringar så att man inte sätter dom för glest!

Undrar även lite om john Cabot, kan den bli så pass hög att den klättrar här uppe i zon 5? Skulle gärna vilja ha någon form av klätterros/klematis som sällskap till Alexander M, någon som har förslag på passande ros i pasande färg, A.M är lite gräll i färgen tycker jag men väldigt blomrik!! Planterade den i försomras och den har blommat ända sen dess!! :-)
Kajsa
Inom Svenska Rosensällskapet finns lokala grupper runt om i Sverige, i Västerbotten finns denna
E - post, vasterbotten@svenskarosensallskapet.org
Kontaktpersonen är Kerstin Johnsson som varit mycket aktiv här på Odla och bor i zon 5 - 6 och har mycket rosor, men nu var det ett tag sedan hon var här. Skriv dit och fråga om storlek/härdighet. I tidskriften " Rosenbladet " nr 2/08 finns en artikel om Kanadarosor i mycket kallt klimat, den kan du nog komma över via Svenska Rosensällskapet.

Har själv många Kanada rosor men jag bor i zon 3 - 4 så det blir en annan sak.
Tosan
Jag tror nog det kan va lite på gränsen att få rosorna att nå över en rosbåge här uppe, men mot en spalje klättrar ju flera...
Just kanadensarna så litar jag på http://www.blomqvistplantskola.com/ som har ungefär samma klimat. Har tyvärr inte hunnit se än om det stämmer...
Annars så räknar jag med de lägre höjdanvisningarna här uppe.
Gåsis
Jag har ett fåtal kanadarosor här i zon sju och jag skulle nog säga att man kan räkna dom lägre än vad som anges. Inte en enda har efter fyra år passerat enmetersstrecket fast dom borde varit mycket högre. Min erfarenhet är att ju lägre, desto närmare angiven höjd. Många av mina rosor är beställda av blomqvist och det är rätt ok med höjdangivelserna om man inte går till yttre gräns för härdighet som jag gjort.

/Åsa
tvilling77
Tack alla för era svar! Jag förstår ju att dom inte når upp till de höjderna som står angivna, börjar då fundera på om jag planterat lite för glest mellan mina 3 A. Mackenzie....nåja...får väl se, dom har ju som sagt vuxit en massa och står på ett väldigt gynnsamt ställe så dom kanske blir rätt höga ändå....

Kajsa, jag har många gånger kikat i ditt album och avundats dina vackra kanadensare, men jag får räkna med att mina ex inte blir lika stora!
Ezereht
bah..skrev ett långt svar som försvann. Jag tror kanadarosorna blir lite lägre, men inte mycket, och ganska breda. Ge dom nått år att etablera sig, och skydda dom gärna lite om snötäcket inte ligger kvar bra eller inte når upp. Mina stamrosor har frusit tillbaka när jag inte täckt dom, fast dom är zon 8 rosor. Min John Cabot har växt jättemycket på bara en sommar (köpte i våras och då var det typ 3st 4cm pinnar utan blad).

Misstänker det jättetaggiga i mitten är ett roskott. Så jag misstänker den inte är rotäkta fast den skulle vart det. Var krukad så jag kollade aldrig så noga.

Man kan ju ha perenner mellan tills dom tagit sig. Eller plantera tätt och flytta om sen.
tvilling77
Oj vad rosen växt för dig! Ungefär som min A. Mackenzie.....:-) då ska jag nog låta dom frodas några somrar så får vi se hur stora dom blir!
Betty
CITAT (tvilling77 @ 15-08-2008, 19:27) *
Känner mig lite förvirrad angående det där med storleks beskrivningarna när man läser om olika rosor, tex kanada rosorna som jag främst riktat in mig på!! Alexander Mackenzie tex, står att den blir 2 m men i vilken zon blir den det och hur stor blir den i min zon? (zon 5) Samma sak med Therese bugnet och Louise Bugnet....blir dom hyfsat stora i Norrland eller? Känns aom att man vill ha lite koll på det där innan nästa års planteringar så att man inte sätter dom för glest!

Undrar även lite om john Cabot, kan den bli så pass hög att den klättrar här uppe i zon 5? Skulle gärna vilja ha någon form av klätterros/klematis som sällskap till Alexander M, någon som har förslag på passande ros i pasande färg, A.M är lite gräll i färgen tycker jag men väldigt blomrik!! Planterade den i försomras och den har blommat ända sen dess!! :-)

Jag har inte haft kanadensiska rosor så värst länge, den första jag köpte var Therese Bugnet, inköp -04. Jag flyttade den förra sommaren och den är nu ca 140 cm hög. Här kommer några kanadensare som är inhandlade och planterade juni -05:
Martin Frobisher 170 cm hög trots mager jord och planterad i en "skogsglänta" med konkurrens av höga träd.
J.P. Connell 130 cm,
Louise Bugnet 120 cm,
Prairie Joy
hela 1 meter hög trots att haren ringbarkade den totalt så jag var tvungen att ta ner den till 1 cm stubbar förra våren!
William Baffin, redan 130 cm trots att jag var tvungen att flytta den mitt i sommaren och i full blom -06... den är nu placerad vid min pergola och jag räknar med att den kommer att nå högre höjder, hoppas på 2 metersstrecket.

Jag tror att kanadensarna kommer att nå full höjd i zon 5 - men det tar längre tid än i lägre zoner. smile.gif

Edit.:
Mina två snabbaste rosor är labradorrosen Rosa blanda 'Betty Bland', den är lik Therese Bugnet - fast bättre! Blommorna är ngt mörkare och mindre i storlek, fast de är många fler än hos TB. Jag köpte min sommaren -05 och den passerade 2-metersstrecket redan förra sommaren. Snabb är även Rosa alba 'Hurdal' - Hurdalsrosen, jag köpte den -06 och den passerade 2-metersstrecket för nån vecka sedan.
tvilling77
Tack Betty! kul att få höra om dina erfarenheter från samma zon/norrlandskusten!! :-)
Har funderingar kring Martin F och Praire joy till nästa sommar nämligen! Då kanske det blir dom och många fler hoppas jag!!
Då borde man ju kunna använda William Baffin som en hyfsad klättrare då?

Jag kan ju ana att kanadensarna kan bli stora med tanke på hur mycket dom ändå vuxit under den här deras första sommar som varit kall, blåsig och regnig, tänk om nästa sommar blir bra....:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon