Vi har ett träd som behöver flyttas och undrar om det är lämpligt att göra det nu under hösten eller nästa vår? Vet inte vad det är för träd...tidigare trodde vi att det är äpple men det kan ev vara körsbär. Har inte sett det blommar utan bara blad..har beskurit trädet under åren
IMG_0676.jpg
Huggorm
15-08-2008, 21:39
Körsbär ser det inte ut som, och inte äpple heller. Men det är svårt att säga exakt utan närbilder. Hur som helst är det aldrig lätt att flytta ett såpass stort träd, under någon del av året
Bästa tiden att flytta träd är när de är i vila d v s har tappat bladen, detta träd har nog ett tämligen omfattande rotnät!
Hmm..jag får återkomma med närbild...vore skönt att veta vad det kan vara för träd.... farmor som inte ser så bra gav oss trädet men det har funnit ett antal år nu, kanske 6 år... hon trodde det var äpple men inga blommor har det varit hittills..vet inte om det är för att jag har beskurit trädet vid fel tider...
Hmm, jag tror att trädet tappar blad under senhöst, så man kan väl flytta det innan det blir tjäle i marken ?
Ja kan säga att det är bättre att flytta dem när de är på vila tiden, men kan du göra nu för att släppa frost risk, men du behöver noga med:
1 att beskära den före flytt.
2 att ta stort jordklumpa med rötter .
3 att vattna bra 4 veckor efter flyttning.
H: Bassam
Hur ser du att det har ett omfattande rötnät ? Växer rötterna på djupet eller bredden ?
Just nu finns fortfarande mycket blad och vi kommer att resa bort ngr veckor i sep..kanske ska vänta tills vi kommer tillbaka med tanken på vattning... hur mycket ska grenarna beskäras med tanken på att det kanske är äppleträd ?
Lena i Torslanda
22-08-2008, 09:25
Man brukar säga att ett träd har lika stort rotsystem som sin krona. Ytterkanterna på rötterna brukar ligga i nivå med ytterkanten av kronan. Det är en förutsättning för att trädet ska få det vatten som krävs. Bilden visar ett träd med ganska stor krona vilket innebär att du skulle behöva ta en rejäl rotklump vid flytt. Man behöver då kompensera avkapade rötter genom att korta in en del grenar för att få balans mellan rot och krona.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.