mamamaggan
15-08-2008, 22:53
Jag brukar övervintra mina fuchsior i stugan där jag har c:a 10 grader. För det mesta går det bra men i år var det flera som inte tog sig något bra efter vintern.
Hur gör ni ? Någon som har något bra tips ?
Det var en mild vinter så det kanske var därför du hade lite för varmt i stugan. Har mina i mörka garaget, där kan också bli lite för varmt trots att vi inte har värmen på. Första året är fuchsiorna svårast att övervintra, men ju större och mer vedartade dom blir desto lättare går det, det är bara de bruna grenarna som kan klara en vinter, inte de gröna. Klena små sorter dör lättast är min erfarenhet. Ha dom ute så länge det bara går, täck vid enstaka frost nätter med väv så kan man ha dom ute till okt/nov.
Christer i Falköping
16-08-2008, 19:10
Har mina i kalla källaren, men det var för milt i vinter. Flera av mina var dassiga trots extraljus. Man kan ju alltid gräva ned dem ut. Gräv minst 50cm djupt och lägg dem i botten av gropen. Se till att jorden är torr när du gör det. Därefter fyller du gropen med löv. När det är fullt lägger du tillbaka jorden över. Bladen kommer att multna i vinter och det gör att fuchsiorna kommer att ha det tillräckligt varmt även om det blir en riktig vinter. På våren tar du först bort jorden överst. Låt det ligga och lufta ett tag innan du plockar bort resterna av löven.
Christer.
Alexander-VG-zon3
16-08-2008, 19:48
mina övervintrar jag också i en källare som håller runt +5c +15c under vintern och är helt mörk och fuktig . fuchsior vill ha en fuktig vinter alltså fuktig luft men torrare jord . har dom ute tills det nästan blir frost en del har även stått ute nån frostnatt är dom ute så sent brukar dom tappa bladen självmant och då tar jag in dom . vattnar dom efter temp .
till våren tas dom ut när det är runt +5c +10c . och tas in vid nattfrost eller skyddas och än är dom i vila fast ute . sedan kommer nya blad och den nya säsongen har börjat .
och dom blir lättare att övervintra med åldern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.