Full version: Billig o bra thuja
lion
Hej!

Jag behöver en fin, ljusgrön och hög thujahäck på en jättelångt sträcka och behöver mellan 400-500 st thujor.
Eftersom det inte blir en billig historia och dessutom har jag ingen borttom heller så funderar jag om jag istället borde odla thujor och vänta tills de med åren blir en hög och fin häck. (Dvs. först i krukor tills de blir några cm långa och sedan plantera de på plats).

Problemet är att jag inte har jobbat med växter förut och det blir i så fall mitt första projekt inom det området.

Så jag blir MYCKET tacksam för en bra handledning och en detaljerad instruktion över hur jag ska gå till väga redan från dag 1 och även innan dess (dvs. med tänket och förbredelserna!)

1. Kan jag börja med thjua-frö eller är det bättre med "små, små" thujor?
2. Var skaffar man sånt?
3. Vad behövs och hur gör man det?
4. När ska jag sätta igång?
5. Hur djupt måste jag gräva på marken där jag ska plantera dem?
6. På vissa ställen av tomten har jag ett berg-underlag som jag måste fylla med jord men vet inte hur högt ska jag fylla med jord? Räcker det med 30 cm?
7. Hur djupt rotar höga (4-6 m) thujor egentligen?
8. Hur långt avstånd ska man ha mellan thujor för att få en alldelles tätt och fin häck (utan att de ställer till för varan)?
osv. osv.

Förresten, det här gäller i Onsala, Kungsbacka som räknas som zon 1?! Har jag förstått rätt eller är det zon 2?

Och kom ihåg att vi vill ha det mest ljusare thuja-sorten som finns och som trivs på den zonen. Har hört talas om att Smaragd har en ljusgrönare färg än alla andra thujor men vissa andra säger att jag ska ta Brabant?! Blir mycket tacksam även för tips om thujasorten med.

All tips, förslag och erfarenheter (Och hämskt gärna med bilder oxå) är bara välkommna!!

Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska ha en speciell sort som smaragd eller brabant utgår nog fröförökning tror inte dessa är fröäkta så då måste du föröka vegetativt = sticklingar. Då måste du ha moderplantor du skördar sticklingar ifrån som du ex. sticker i en drivbänk i lite skuggigare läge, det kan ta mycket lång tid innan de rotar sig.

Själv tycker jag det enklaste vore att köpa små barrotade plantor och ringa runt till plantskolorna och försöka förhandla om priset och försöka få ner det så mycket som möjligt. Runt 20-30kr st kan nog vara lagom att betala ifall det är riktigt små plantor. (OBS! Barrotat bör planteras så snabbt som möjlit då man får hem dem).
Platinum
Med lite tur så kan du hitta småplantor av thuja i livsmedelsbutik typ Willys.

Jag köpte ett par sådan för en 20:- vardera för ett antal år sedan och de har överlevt vintrar ute och är nu en bit över 1 meter höga.
KURT
Måste du verkligen ha thuja? Det finns ju många andra häckplantor som är betydligt vackrare, och enklare att föröka med både frö och sticklingar.
lion
CITAT (KURT @ 16-08-2008, 11:21) *
Måste du verkligen ha thuja? Det finns ju många andra häckplantor som är betydligt vackrare, och enklare att föröka med både frö och sticklingar.

Jo men jag vill ha en åretom grön och tät (För insynskydd) häck.
Dessutom möjligheten att kunna klippa den fyrkantig fast det sista är inte så där jätteviktigit . . .
KURT
Det finns ju många lövträd som antingen har tätt grenverk och eller behåller bladen under en stor del av vintern, så att de ger bra insynsskydd även vintertid. Liguster (lätt att sticklingsföröka) eller avenbok (kan främst förökas med frö), brukar ge täta häckar, och kan formklippas mycket bra.

Se dig om, nu i höst och även till vintern, så kommer du säkert finna andra alternativ än thuja som passar. Det är allra bäst att titta på uppväxta häckar, under flera årstider, och sedan från det välja något som passar.
lion
CITAT (KURT @ 16-08-2008, 14:30) *
Det finns ju många lövträd som antingen har tätt grenverk och eller behåller bladen under en stor del av vintern, så att de ger bra insynsskydd även vintertid. Liguster (lätt att sticklingsföröka) eller avenbok (kan främst förökas med frö), brukar ge täta häckar, och kan formklippas mycket bra.

Se dig om, nu i höst och även till vintern, så kommer du säkert finna andra alternativ än thuja som passar. Det är allra bäst att titta på uppväxta häckar, under flera årstider, och sedan från det välja något som passar.

Det var ett bra förslag. Hur höga blir de, hur djupt rotar de i marken (hur mkt bör jag gräva i marken och lägga jord), Hur snabbt växer de (ca ? cm per år?), Får man en sådan häck direkt från marken eller först kommer det upp en klack (stommen) på någon decimeter och först därefter själva häcken?
KURT
Både liguster och avenbok kan man nog släppa upp till åtminstone 3-4 m utan problem om man vill. Exempel på avenbok , liguster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon