Hej!
Jag behöver en fin, ljusgrön och hög thujahäck på en jättelångt sträcka och behöver mellan 400-500 st thujor.
Eftersom det inte blir en billig historia och dessutom har jag ingen borttom heller så funderar jag om jag istället borde odla thujor och vänta tills de med åren blir en hög och fin häck. (Dvs. först i krukor tills de blir några cm långa och sedan plantera de på plats).
Problemet är att jag inte har jobbat med växter förut och det blir i så fall mitt första projekt inom det området.
Så jag blir MYCKET tacksam för en bra handledning och en detaljerad instruktion över hur jag ska gå till väga redan från dag 1 och även innan dess (dvs. med tänket och förbredelserna!)
1. Kan jag börja med thjua-frö eller är det bättre med "små, små" thujor?
2. Var skaffar man sånt?
3. Vad behövs och hur gör man det?
4. När ska jag sätta igång?
5. Hur djupt måste jag gräva på marken där jag ska plantera dem?
6. På vissa ställen av tomten har jag ett berg-underlag som jag måste fylla med jord men vet inte hur högt ska jag fylla med jord? Räcker det med 30 cm?
7. Hur djupt rotar höga (4-6 m) thujor egentligen?
8. Hur långt avstånd ska man ha mellan thujor för att få en alldelles tätt och fin häck (utan att de ställer till för varan)?
osv. osv.
Förresten, det här gäller i Onsala, Kungsbacka som räknas som zon 1?! Har jag förstått rätt eller är det zon 2?
Och kom ihåg att vi vill ha det mest ljusare thuja-sorten som finns och som trivs på den zonen. Har hört talas om att Smaragd har en ljusgrönare färg än alla andra thujor men vissa andra säger att jag ska ta Brabant?! Blir mycket tacksam även för tips om thujasorten med.
All tips, förslag och erfarenheter (Och hämskt gärna med bilder oxå) är bara välkommna!!
Tack på förhand