|
Jag har aldrig sett någon ohyra på alla mina andra växter, dessa vill jag gärna få bort... någon som vet nått?? Är några orkidéträd som bara precis kommit upp. Tacksam för alla tips och råd =o)[attachment=22729:PICT4264.JPG]
OrkideJessika
16-08-2008, 11:20
Hej! En sorts orkidé säger du, vet du mer i detalj vilken sort? Hur ser det ut under bladen? Verkar odjuren håriga? Du kan prova en tops med klorhexidin på och ta lite försikigt på ett av odjuren. Om det då drar ihop sig och försvinner så är det med all sannolikhet ullöss. Ullöss är som en epidemi, svårt att bli av med. När jag har fått ullöss på orkidéer så har jag någon gång försökt med provado-pinnar, jag har tvättat rötter, bytt jord etc., men har räddat en planta i en epidemi som berörde tio. Men det är lite svårt att bedöma vilka odjur det är efter bilden.
Lycka till! Jessika
Tack för snabbt svar, jag tog lite fler bilder ett på baksidan och ett på ett blad som ramlat av... [attachment=22732:PICT4265o1.jpg] [attachment=22733:PICT4266o1.jpg]
OrkideJessika
16-08-2008, 12:03
Hmm, jag har haft blad som har gulnat sådär av ingen anledning. Kan du leta upp ett odjur och prova med klorhexidin? Annars vet jag faktiskt inte.
CITAT (kika @ 16-08-2008, 10:49)  Jag har aldrig sett någon ohyra på alla mina andra växter, dessa vill jag gärna få bort... någon som vet nått?? Är några orkidéträd som bara precis kommit upp. Tacksam för alla tips och råd =o) Jag verkar ha samma problem, mina ampliljor fick massor av gula och hade några mögelliknande fläckar. Efter noggrannare besiktning av växterna i rummet fann jag små, avlånga, svarta, ganska sega djur som traskade omkring. Jag misstänker att det är dom som har med gulnaderna på bladen att göra... Jag flyttade in alla växter i badrummet och dränkte dom med såpa och klippte bort alla trasiga blad, men jag tror inte jag blev av med monstrena. Har du också sega små monster som gör mögelliknande fläckar på dina blad?
Jag ser att finns vit färge på fläckar, så jag kan säge att det är mjöldagg, och det räknar SVAMSJUKDOM, och du kan kämpa de med att borta alla trasiga delar och bränna de, sen du kan vattna med ATAMON, Eller sprida svavel på växter. H:Bassam
Avlånga svarta/gråa är trips, de ställen de varit på blir silvergrått/grått, nästan som mögel ser det ut. Provado kan funka, men inte alltid.
Alexander-VG-zon3
16-08-2008, 21:18
CITAT (OrkideJessika @ 16-08-2008, 11:20)  Hej! En sorts orkidé säger du, vet du mer i detalj vilken sort? Hur ser det ut under bladen? Verkar odjuren håriga? Du kan prova en tops med klorhexidin på och ta lite försikigt på ett av odjuren. Om det då drar ihop sig och försvinner så är det med all sannolikhet ullöss. Ullöss är som en epidemi, svårt att bli av med. När jag har fått ullöss på orkidéer så har jag någon gång försökt med provado-pinnar, jag har tvättat rötter, bytt jord etc., men har räddat en planta i en epidemi som berörde tio. Men det är lite svårt att bedöma vilka odjur det är efter bilden.
Lycka till! Jessika det är ingen orkidé ,, utan en Bauhinia-art som tillhör Caesalpiniaceae-familjen som på svenska heter orkidéträd. CITAT (Bassam @ 16-08-2008, 21:00)  Jag ser att finns vit färge på fläckar, så jag kan säge att det är mjöldagg, och det räknar SVAMSJUKDOM, och du kan kämpa de med att borta alla trasiga delar och bränna de, sen du kan vattna med ATAMON, Eller sprida svavel på växter. H:Bassam det är inte mjöldagg ,, utan tror snarare som CillaM att det är trips , vilket provado kan hjälpa .
OrkideJessika
16-08-2008, 21:38
http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/skadedjur/trips.phphttp://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar#Ohyra...nadsv.C3.A4xterhttp://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...oss--spinn-etc/Ett bra tips som anges i de flesta av länkarna är att använda såpsprit, eller t-röd. Man kan inte använda provado i nyttoväxter, som en fyi innan ni sm jag stoppar provado i en nyttoväxt  .
Alexander-VG-zon3
16-08-2008, 22:21
CITAT (OrkideJessika @ 16-08-2008, 21:38)  http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/skadedjur/trips.phphttp://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar#Ohyra...nadsv.C3.A4xterhttp://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...oss--spinn-etc/Ett bra tips som anges i de flesta av länkarna är att använda såpsprit, eller t-röd. Man kan inte använda provado i nyttoväxter, som en fyi innan ni sm jag stoppar provado i en nyttoväxt  . fast att använda såpsprit och t-röd så måste man träffa ohyran,larver,äggen . och tripsar är djur som flyttar sig snabbt dvs man blir inte av med dom så lätt . men provado går in i växten och dödar all ohyra som suger av växten direkt . vattnar man ut provado i jorden dör även ev larver . och orkidéträd äter man inte så då kvittar det .
OrkideJessika
16-08-2008, 22:54
CITAT (flaxss @ 16-08-2008, 23:21)  fast att använda såpsprit och t-röd så måste man träffa ohyran,larver,äggen . och tripsar är djur som flyttar sig snabbt dvs man blir inte av med dom så lätt . men provado går in i växten och dödar all ohyra som suger av växten direkt . vattnar man ut provado i jorden dör även ev larver . och orkidéträd äter man inte så då kvittar det . Nej både ock. Trips är svåra att bli av med. Det krävs motangrepp med provado och tvätt för att klara det om angreppet är långt framskridet. Det tar någon/några vecka/or innan provado är helt ute i växten. Tills dess måste man göra någonting. De ger sig sällan på områden som är tvättade och kan därmed inte orsaka mer skada. De flesta skadedjur lägger ägg etc., på specifika ställen, nära stjälk, under blad etc., så man kan ju alltid försöka. Det skadar åtminstone inte.
trips behöver inte alls vara svåra att bli av med. Plocka först bort alla synliga djur, spraya med någon sorts spray som tar död på trips och så provado pinnar i jorden. Provado pinnarna håller ju upp till 8 veckor vill jag minnas, men man kan ju även spraya flera gånger med sprayet. Om det är trips så borde du nog se dem vandra omkring på bladen.
du spreja med blandning ( T sprit +såpa + vatten), efter 2 timmar kau duscha de under valigt dusch,
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|