Full version: Penseér
Hazel
våra penséer blommar fortfarandet strongt! dom som stod i balkonglådor på framsidan gav upp strax efter midsommar men på baksidan blommar dom lika fint som innnan. Har vi hittade den perfekta pensee platsen eller har fått muterade superpenseér?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag planterade orange överblivna penseer från jobbet som ingen ville ha våren 2007 och de blommar fortfarande med samma knalliga orange färg trots att jag inte har skött om dem eller vattnat under värmeböljan.
Alexander-VG-zon3
sköter man dom så blommar dom rikligt hela våren-sommaren-hösten och även in på förvintern om man bor milt . jag har sparat mina nu i två säsonger . har haft vackra Penseer in i november-dec .
mimmi 1
hur sparar ni penseér?? tar frön eller?
Plockar man bort överblommade blommor hela tiden så blommar dom ju länge.. men jag tycker nog att dom blir långa och gängliga innan sommaren är slut! Dom är nog iallafall allra finast på våren/försommaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mimmi 1 @ 16-08-2008, 19:54) *
hur sparar ni penseér?? tar frön eller?
Plockar man bort överblommade blommor hela tiden så blommar dom ju länge.. men jag tycker nog att dom blir långa och gängliga innan sommaren är slut! Dom är nog iallafall allra finast på våren/försommaren.

man kan klippa in dom så håller dom formen . då är dom lika fina hösten ut .

skrev lite otydligt ,, när jag skrev sparar så menade jag att jag har kvar dom och byter inte ut dom mot sommarplantor . annars så brukar penseer övervintra ute i milda zoner och även fröså sig rikligt . man kan säga att penseerer är kortlivade perenner . och frösådder brukar ofta bli vanliga sorter .
Rihane
Dom brukar blomma långt in på hösten.
I år fick dom bereda plats för nya plantor häromveckan(sockblomma och silkesnäva).
Så blev jag less på dom egensådda som hade pastellfärger på fröpåsen men kom upp som övervägande skarpt gul/lila i olika variationer så dom rök också.
Sommartorparn
Mina blommar fortfarande och ser fina ut! Plockar jag bort överblommat så kommer det nytt......

Har aldrig varit med om detta förut. Skillnaden är att annars har jag haft dom ganska tätt i en balkonglåda, och då har dom tynat bort någon gång i slutet av sommaren. Denna gången hade jag planterat bara 4 plantor i en kruka med stor jordvolym. Kanske det som förklarar att dom fortfarande är fina?
ingela 3113
Hej!
Mina blommar fortfarande fast vi haft -5`Dessutom blommar dom som jag slängt på komposten. STRONGT!! Livskraftiga små rackare!
Irene_L
Mina blommar fortfarande. Dom här satte jag förra våren. Dom fick sen vara kvar på hösten och överlevde vintern och började blomma tidigt i vår och har blommat hela sommaren och har inte gett upp ännu. Så dom får sitta kvar i år också så får vi se hur dom är i vår.

[attachment=26640:penseer.JPG]
Den här bilden tog jag igår. Då hade det varit -3 grader på morgonen men på dagen såg dom fina ut igen.
pejori
CITAT (flaxss @ 16-08-2008, 17:15) *
sköter man dom så blommar dom rikligt hela våren-sommaren-hösten och även in på förvintern om man bor milt . jag har sparat mina nu i två säsonger . har haft vackra Penseer in i november-dec .

Samma här, mina får stå där dom står.
Bor i Göteborg och här kommer dom hela tiden, samma plantor för andra året irad är kvar och blommar ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon