Full version: Sjuka plommon
kento
I år har mina plommon mer av gula prickar (ser ut som svamp) än vanligt. Får kasta mycket. Det är som stora prickar av gulr damm på dom. VAd kan det vara och hur åtgärdar man? Min plommonmarmelad brukar bli god men i år vet jag inte hur det ska bli´. confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det Fruktmögel så bekämpas det genom att man kartgallrar under sommaren så det blir luft mellan frukterna + plockar bort alla sjuka frukter. (Ofta kan även plommonstekel och plommonvecklarlarver hjälpa till med att göra frukterna sjuka, de äter sig ju in i frukten och i det pyttelilla hål de gör kan svampen ta sig in. Kolla i frukterna ifall det finns någon larv vid kärnan för isåfall måste du nog även bekämpa dessa)
kento
Ja, det verkar stämma om man tittar på bilderna. Ska man bespruta eller hur kommer man tillrätta med det??
Bassam
plommonstekel och plommonvecklarlarver kan man bekämpa dem
genom att ta bort alla skada delar och bränna de, sedan på hösten
efter alla bladen går ner ta bort dem, med att borta alla ogräs och
sedan ska man sprija de med blandning( vatten +olja ), du kan köpa värdiga
blandning,
H: Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 16-08-2008, 21:37) *
plommonstekel och plommonvecklarlarver kan man bekämpa dem
genom att ta bort alla skada delar och bränna de, sedan på hösten
efter alla bladen går ner ta bort dem, med att borta alla ogräs och
sedan ska man sprija de med blandning( vatten +olja ), du kan köpa värdiga
blandning,
H: Bassam

Men nu var ju inte det här varken plommonstekel eller plommonvecklarlare.
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan varken spruta mot fruktmögel eller larverna, det finns inga såna medel för hobbyodlare. Fruktmögel bekämpas som jag tidigare skrev kartgallring + plocka bort sjuka frukter.

Om det är larver i frukterna bekämpas de genom att man plockar bort dem, lägg en duk el. dyl under trädet så nedfallna frukter samlas upp där så de går lät att samla upp + larven inte kan gå ner i marken och förpuppa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon