Krokodilen
16-08-2008, 12:25
Vem har varit i vår trädgård inatt? Vi brukar ha besök av rådjur, men det här måste varit något mycket större djur.
Någon har lagt en stor bajskorv på gräsmattan, en avlång på drygt en dm. Som från en stor hund.
Någon har ätit av fallfrukten (äpplen).
Det kanske inte är samma, äppelmumsaren kan ju ha varit ett rådjur. Men vem la bajskorven? En älg?
Nej, det låter inte som älg, kanske grävling?
skogstroll
16-08-2008, 13:58
räv?
Red Top
16-08-2008, 14:04
Jag tror som skogstroll, räv, eller varg:), men det finns kanske inte i dina trakter.
Grävlingar brukar gräva gropar för sin spillning.=)
Rävbajs brukar vara ganska smal och liten. Jag tippar på hund.
EDIT: I räv och varg-avföring brukar det finnas hår- och ben-rester, medan det troligen inte gör det i en hunds.
Krokodilen
16-08-2008, 21:22
Varg tror jag inte vi har på Södertörn tyvärr (strax söder om Sthlm). Räv finns nog här, vi bor 50 meter från ett naturreservat.
Människa

eller hund tror jag inte, ingen i grannskapet har så stor hund och dessutom låg korven i den del av trädgården som är bakom och nedanför huset från vägen sett. Men en hund som rymt hemifrån kanske gömt sig hos oss.
Finns det några större hjortdjur än rådjur som vågar sig in i villasamhällen?
messermark
16-08-2008, 21:45
Hjortdjur skiter inte korvar utan små lortar i en hög. Däremot vågar de sig in i mindre samhällen för att käka fallfrukt.
CITAT (messermark @ 16-08-2008, 22:45)

Hjortdjur skiter inte korvar utan små lortar i en hög. Däremot vågar de sig in i mindre samhällen för att käka fallfrukt.
Gäller samtliga klövbärande djur, inkl vildsvin även om högen består av lite större lortar då.
Det måste vara ett köttätande djur av något slag, hund eller människa verkar troligast
Krokodilen
17-08-2008, 18:06
Då hoppas jag verkligen att det var en hund, hundbajs är jag van att plocka upp.
Snöflinga
20-08-2008, 20:30
Igelkottar lämnar förvånadsvärda stora korvar efter sig
Aqvakul
20-08-2008, 20:33
CITAT (Snöflinga @ 20-08-2008, 21:30)

Igelkottar lämnar förvånadsvärda stora korvar efter sig

fast är det ändå inte lite för stort, hund verkar troligare
Mina rådjur har inte fattat att de inte ska skita korvar, för de är precis det de gör. Men man ser klart o tydligt att det är rådjur, för små piller ligger runt omkring ändå.
Skruttis
21-08-2008, 12:01
Jag är inne på Snöflingas linje.
De år vi haft igelkottar boendes här så har vi fått korvar överallt i rabatterna och en del har varit ungefär decimetern långa. Trodde det var hund först, innan jag upptäckte kottarna.
Risiga i magen kanske?
Maria S i Skåne
23-08-2008, 12:38
Vet inte vem det är, men nu har han/hon varit här också!!
LindaLunda
24-08-2008, 08:40
Hund äter äpplen och det mesta annat också efter som de i första hand är allätare ... och de lämnar korvar efter sig. Är avföringen jämn/slät i konsistensen/utseendet tyder även det på hund som äter torrfoder. Torrfoder ger nämligen sådant utseende.
Hundar på rymmen är ingen ovanligt.
Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.