|
Tokfia7
16-08-2008, 13:42
Har läst att prakthäggmispeln blir väldigt yvig och att de andra har ett "rakt" växtsätt. Undrar om det är någon skillnad på dessa vad gäller benägenheten att skjuta rotskott? Vad lämpar sig bäst om man vill ha den som ensam, d.v.s. ej som häck, buske mot grannen? Vill gärna ha nån med fina höstfärger och det gör absolut inget om den har smaskiga bär. Är bärhäggmispel samma som "amerikansk bärhäggmispel" som nämns på vissa ställen ("saskatoon")? Och törs man beskära busken (beroende på sorten) om den blir för yvig åt nåt håll eller är de känsliga för det? Tacksam för råd!
Anders zon 1
17-08-2008, 18:17
Som friväxande tycker jag att prakthäggmispel är finast. Den kan fås att växa som ett litet, vacker träd och skjuter väldigt lite rotskott. Lite osäker på hur kopparhäggmispel växer, men jag misstänker att den liknar prakthäggmispel (är två närstående arter). Bärhäggmispel blir lite mindre och är mer en upprätt, pinnig buske med många grenar och jag tror att den också kan skjuta en del rotskott. Växtsättet liknar det hos vanlig häggmispel (A. spicata). När det gäller höstfärgerna så tycker jag att prakt- eller kopparhäggmispel är finast. Dom får en vacker röd-orange färg på bladen medan bärhäggmispeln blir mer rent gul. Bären är dock bäst på bärhäggmispel, fast smaskiga skulle jag inte kalla dom...snarare rätt äckliga tycker jag (gäller alla häggmisplar). Fast smaken är ju som baken..! Häggmisplar tål beskärning bra.
Aqvakul
17-08-2008, 18:19
Jag skulle också rekommendera Prakthäggmispel.
Jan Lindgren
17-08-2008, 18:35
Hej! Ska du köpa saskatoon så se till att du får en namnsort. Fröplantorna varierar enormt i smak. Jag har i år provsmakat alla häggmisplar jag passerat och en del var faktiskt ganska äckliga medan andra var riktigt goda. MVH Jan Lindgren
Tokfia7
18-08-2008, 11:20
CITAT (Jan Lindgren @ 17-08-2008, 19:35)  Hej! Ska du köpa saskatoon så se till att du får en namnsort. Fröplantorna varierar enormt i smak. Jag har i år provsmakat alla häggmisplar jag passerat och en del var faktiskt ganska äckliga medan andra var riktigt goda. MVH Jan Lindgren Smakade bärhäggmisplarna också illa, eller var det de andra häggmisplarna? CITAT (Anders zon 1 @ 17-08-2008, 19:17)  Som friväxande tycker jag att prakthäggmispel är finast. Den kan fås att växa som ett litet, vacker träd och skjuter väldigt lite rotskott. Lite osäker på hur kopparhäggmispel växer, men jag misstänker att den liknar prakthäggmispel (är två närstående arter). Bärhäggmispel blir lite mindre och är mer en upprätt, pinnig buske med många grenar och jag tror att den också kan skjuta en del rotskott. Växtsättet liknar det hos vanlig häggmispel (A. spicata). När det gäller höstfärgerna så tycker jag att prakt- eller kopparhäggmispel är finast. Dom får en vacker röd-orange färg på bladen medan bärhäggmispeln blir mer rent gul. Bären är dock bäst på bärhäggmispel, fast smaskiga skulle jag inte kalla dom...snarare rätt äckliga tycker jag (gäller alla häggmisplar). Fast smaken är ju som baken..! Häggmisplar tål beskärning bra. Jag hade läst nånstans om att indianerna åt bären istället för blåbär och att man brukade göra sylt på dem i USA?? Försökte hitta bilder på den på nätet, men hittade inte några bra. Med pinniga, har de lite smågrenar då och bara några stora spröt? Jag hade tänkt mig busken som en buske (inte träd) och plantera något annat bredvid och lite framför som var lite lägre.
Jan Lindgren
18-08-2008, 12:39
Hej! Det finns stora odlingar av saskatoon i Canada. Där anses det vara ett bra bär som används mycket. Jag har förgäves försökt att få ett företag i Canada att skicka tusen saskatoonplantor till mig. De har tydligen ingen erfarenhet av export till Europa. Jag är inte riktigt säker på skillnaderna mellan arterna så jag har smakat på alla häggmisplar jag sett. MVH Jan Lindgren
Tokfia7
18-08-2008, 13:32
CITAT (Jan Lindgren @ 18-08-2008, 13:39)  Hej! Det finns stora odlingar av saskatoon i Canada. Där anses det vara ett bra bär som används mycket. Jag har förgäves försökt att få ett företag i Canada att skicka tusen saskatoonplantor till mig. De har tydligen ingen erfarenhet av export till Europa. Jag är inte riktigt säker på skillnaderna mellan arterna så jag har smakat på alla häggmisplar jag sett. MVH Jan Lindgren Det där lät ju jättespännande! Nu är det ju "bara" en planta jag sannolikt är intresserad av, men... Gissar att du kollat alla möjligheter i Sverige då om du letar också i Canada. Men, de här bärhäggmisplarna man i så fall kan få tag på i Sverige, det är inte "äkta" saskatoon då?? Och hur vet man om den smakar smaskens eller bara illa (innan man köper den, alltså)? (Blir lätt frustrerad, nu när jag äntligen hittat en spännande buske som jag kanske vill ha...)
Jan Lindgren
18-08-2008, 16:22
Hej! Du kan köpa på www.agroforestry.co.uk. En ganska dyr plantskola men med kul sortiment. Enligt rekommendationer jag fått så ska man köpa Martin till färskkonsumtion och Northline, som är lite syrligare, till sylt och liknande. MVH Jan Lindgren
Tokfia7
18-08-2008, 17:04
Kollade på deras hemsida, det verkade kul. Har du någon erfarenhet av att beställa därifrån? Frakten var ju inte så superbillig. Har heller inte beställt nåt från utlandet nån gång så det känns lite småläskigt (man är ju tryggare på hemmaplan.).
Anders zon 1
18-08-2008, 19:45
CITAT (Tokfia7 @ 18-08-2008, 12:20)  Smakade bärhäggmisplarna också illa, eller var det de andra häggmisplarna? Jag hade läst nånstans om att indianerna åt bären istället för blåbär och att man brukade göra sylt på dem i USA?? Försökte hitta bilder på den på nätet, men hittade inte några bra. Med pinniga, har de lite smågrenar då och bara några stora spröt? Jag hade tänkt mig busken som en buske (inte träd) och plantera något annat bredvid och lite framför som var lite lägre. Nja, jag har inte precis gjort någon ingående studie av smaken på på olika häggmispelbär, men än har jag inte stött på några jag tycker om. Jag har bärhäggmispel (ingen särskilt sort) på tomten men jag tycker inte dom bären är särskilt goda heller. Bättre än de andra arterna kanske, men goda...nää. Fast precis som Jan säger så finns det säkert namnsorter som är mycket bättre eftersom man använder bären så pass mycket i Amerika. Pinnig var kanske inte rätt ordval...men jag menar att bärhäggmispeln har många, upprätta, rätt klena grenar/stammar nerifrån marken. D v s en buske som är ganska tät och smalväxande och kan bli några meter hög. CITAT Hej! Du kan köpa på www.agroforestry.co.uk. En ganska dyr plantskola men med kul sortiment. Enligt rekommendationer jag fått så ska man köpa Martin till färskkonsumtion och Northline, som är lite syrligare, till sylt och liknande. MVH Jan Lindgren Den där 'Martin' verkar spännande (är inte mycket för att göra sylt). Man kanske skulle testa!
*Ulrica*
18-08-2008, 20:17
Hänger på denna tråden lite då jag också kollar in häggmisplar just nu. Söker en snabbväxande buske/flerstammigt träd som ska fungera som skuggparasoll på torrt och soligt läge i zon 3-4. En del blåst också. Har kollat på uppstammade häggmisplar och det ser väldigt fint ut. Jag vill ju ha lite vidd på kronan och funderar därför på koppar- eller prakt- men prakt- blir lite för hög... jag vill absolut inte att de ska bli högre än 2,5-3 meter för då får vi skugga inomhus också...
Kan man beskära Prakthäggmispel på höjden så att den blir 2,5-3 meter?
Hänger på denna tråden lite då jag också kollar in häggmisplar just nu. Söker en snabbväxande buske/flerstammigt träd som ska fungera som skuggparasoll på torrt och soligt läge i zon 3-4. En del blåst också. Har kollat på uppstammade häggmisplar och det ser väldigt fint ut. Jag vill ju ha lite vidd på kronan och funderar därför på koppar- eller prakt- men prakt- blir lite för hög... jag vill absolut inte att de ska bli högre än 2,5-3 meter för då får vi skugga inomhus också...
Kan man beskära Prakthäggmispel på höjden så att den blir 2,5-3 meter?
CITAT (Tokfia7 @ 18-08-2008, 18:04)  Kollade på deras hemsida, det verkade kul. Har du någon erfarenhet av att beställa därifrån? Frakten var ju inte så superbillig. Har heller inte beställt nåt från utlandet nån gång så det känns lite småläskigt (man är ju tryggare på hemmaplan.). Jag har saskatoon northline, tycker bären är goda, lättodlade är de ocksä, kräver inte mycket. Köpte den i Jakobstad i Finland, finns säkert i Sverige också.
Jag har en häggmispel, som jag köpte som prakthäggmispel (det är det nog med all sannolikhet inte). Den har fått vad som ser ut som rost (päronrost).
Jan Lindgren
19-08-2008, 09:56
Hej! Jag har handlat på agroforestry ett par gånger och det har fungerat bra men det är dyrt. Just nu har jag en beställning liggande där på 633 pund. Jag ska få växterna levererade i mars. MVH Jan Lindgren
Tokfia7
19-08-2008, 12:43
CITAT (Lillja @ 18-08-2008, 22:34)  Jag har saskatoon northline, tycker bären är goda, lättodlade är de ocksä, kräver inte mycket. Köpte den i Jakobstad i Finland, finns säkert i Sverige också. Har du märkt om den skjuter mycket rotskott? Läste nånstans att bärhäggmisplarna gärna skjuter mer rotskott än de andra häggmisplarna.
CITAT (Tokfia7 @ 19-08-2008, 13:43)  Har du märkt om den skjuter mycket rotskott? Läste nånstans att bärhäggmisplarna gärna skjuter mer rotskott än de andra häggmisplarna. Yes, den sorten gör det, försöker få fler av dem nu, hoppas det lyckas, för jag gillar dem.
Sommartorparn
19-08-2008, 21:47
Jag har en häck av bärhäggmispel och blev överraskad av hur goda bären är! Kanske finns det olika slags bärhäggmispel i handeln men den jag har är E-planta och har oldats fram i Norge. Plantskolan kan ta in denna om man beställer. Bären smakar mycket likt blåbär men är större och inte lika vattniga. Mera tuggmotstånd. Har inte provat sylta bären utan bara ätit färska. Kan verkligen rekommendera denna buske om man vill ha en bärbuske. Som prydnad hade jag föredragit en häck av prakthäggmispel, den är vackrare när den blommar och den är vackrare med sina höstfärger. Bärhäggmispeln blommar något senare än prakthäggmispeln, så i blandade buskage kan det bli snyggt att kombinera olika häckmisplar för att få lång blomning. Här kan man läsa om dom olika häggmisplarna: http://www.eplanta.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|