Ålgryte
Hej!

På 80-talet kom jag i kontakt med jordfri odling. Det passade mig eftersom min växter antingen dog av för mycket eller för lite vatten. Jag har än idag några växter kvar sedan dess, men många har försvunnit pga total vatten- och omvårdnadsbrist whistling.gif ...

Jag såg ett inlägg om hydroodling av chili och undrar om någon mer än jag fortfarande har sina krukväxter i hydroodling?

evaisa
kan du inte berätta för mej och andra hur det går till?

Jag gissar att man har självvattnande krukor med lecakulor? Men jonbytare????? vad är det?
Ålgryte
Jag tror att det var på biblioteket som jag hittade häftet Blomsterodling på nytt sätt - Inga vattningsbekymmer när man reser bort. Passade mig perfekt efter att ha testat med bevattningsmattor, vekar mm....

Jag började med mina nya växter (Dracaena, Sanseviera) som redan stod i vatten för att få rötter. De hade ju inte träffat jord ännu och var lätta att plantera i "nät"krukor i lecakulor. Denna innerkruka sätter jag i en något större med vatten. Vattenmängden beror på krukstorleken så att vattnet får kontakt med syre. En del rötter vill ha luft också.

Eftersom vattnet blir fullt med alger och annan sörja och växten behöver näring använder jag jonbytare. BAYER tillverkar ett medel som innehåller alla näringsämnen växter behöver och håller balansen på vattenkvaliten. Skönt för mig som har kalkrikt vatten.

Jonbytaren är i form av små korn, som sand. Jonbytaren bör fyllas på 2 ggr per år! Dessemellan fyller jag endast med vanligt kranvatten. I krukan har jag en vattenmätare så jag ser när det är dags.

Även om växten är stor brukar inte rotsystemet vara så stort eftersom rötterna blir tjockare och kortare med jonbytarodling. Växterna är lättare att hantera med sina små lätta krukor (ingen tung jord) och lätta att duscha av i badkaret!

MEN:
De dör snabbt när vattnet är slut!
Seglivade är Kroton, Dracaena, Hoya, Sanseviera som klarat sig trots brist på näring, vatten och normal omvårdnad... tummenupp.gif
evaisa
tack, jag tror att jag förstår!

Det är otroligt att du lyckats med en sansevieria Cylindrica i din vattenodling. Den växer ju i öknen annars. En sådan här odling borde ju vara perfekt för mer fuktälskande kompisar. Ficusar borde jubla. Liksom monstreror om nu någon odlar såna nuförtiden.
Azur
I stort sett alla växter växer bättre i jordfri odling än i jord - även t.ex. orkidéer och kaktusar - så att Styvmors Tunga trivs är inte konstigt.

Problemet med hydroponisk odling är väl att få tag i grejor, och i lämplig gödning. Jag har aldrig sett sånt till försäljning.
Ålgryte
Jag köpte en burk jonbytare från Luwasa. Men då hade Dieffenbachian, Papyrusen, Yuccan bl.a dött av näringsbrist...-cry-.gif
Jonbytaren är dryg, 20 ml räcker i 6 mån för en normalstor växt!

På IKEA har jag köpt krukor för självvattning som funkar bra. Men även vanliga plastkrukor kan man använda om man gör slitsar så att rötterna kommer ut i luften/vattnet.

Många växter trivs bättre i hydro än i jord, t.ex Amaryllis. Omställningen brukar vara det största problemet för större växter.
evaisa
AMARYLLIS?

jag har några lökar som jag försöker hålla liv i. Men jag har ändå inte riktigt fått kläm på amaryllisskötsel. (fast nu har jag så många sansevierior att amaryllisarna knappt får plats)

Tar man bara upp vattenamaryllisarna när det är vilodags?

Eva
WingDing
CITAT (Ålgryte @ 18-08-2008, 18:20) *
Jag köpte en burk jonbytare från Luwasa. Men då hade Dieffenbachian, Papyrusen, Yuccan bl.a dött av näringsbrist...-cry-.gif
Jonbytaren är dryg, 20 ml räcker i 6 mån för en normalstor växt!

På IKEA har jag köpt krukor för självvattning som funkar bra. Men även vanliga plastkrukor kan man använda om man gör slitsar så att rötterna kommer ut i luften/vattnet.

Många växter trivs bättre i hydro än i jord, t.ex Amaryllis. Omställningen brukar vara det största problemet för större växter.

SNÄLLA en länk till där man kan köpa jonbrytare hittade inget på Luwasa

Mvh Fredrik
Ålgryte
Jag googlade på Luwasa och hittade adress och tel nr i Mölnlycke på http://www.luwasa.se/kontakt.aspx

Då jag googlade efter Lewatit HD (som jonbytaren heter) fann jag bl.a säljare i Tyskland och England

Burken jag köpt hos Luwasa är på 750 ml och tillverkad i Tyskland eller Schweiz...
Sploff
Är det mer än jag som testat på det här. Jag har fixat iordning 3 olika växter som fick bli deltagare i experimentet. Dom växte på och allt verkade frid o fröjd. När jag lyfte på krukan för att se hur rötterna såg ut som stack ut på undersidan så ser jag att rötterna växt jätte mycket MEN där är fullt med mögel på och mellan rötterna... Någon mer som råkat ut för detta? Eller är det kanske bara jag som testar det på ett sånt här sätt så man kan se rötterna utan att störa växten. Antar det inte är någon fara eftersom växten mår prima men känner ändå lite oro över att ha mögel på rotsystemet.

En annan fråga är om någon vet om rötterna mår dåligt av att få ljus på sig. Det är mörkt där de är nu men är ändå nyfiken för framtida experiment.

Väldigt intressant sätt att odla på. Kul att testa på och hoppas det är fler som testat som kan växla lite erfarenhet med mig.
Åsa E
Hej!

Jag odlar många olika krukväxter i hydrokultur, men jag använder Luwasas näringslösning istället för jonbytare. Näringslösningen fungerar som vanlig växtnäring, man blandar i det varje gång man vattnar. Det går inte att använda vilken växtnäring som helst, då dör plantan av näringsbrist till slut (jag har provat). Eftersom jag bor nära Mölnlycke åker jag till Luwasa 1-2 gånger om året och köper en dunk näring.

Jag tycker det är väldigt praktiskt med hydrokultur. Speciellt om man får ohyra på bladen, då kan man spola av växten i duschen utan att riskera att den drunknar i blöt jord. Man ser också när det är dags att vattna, med hjälp av nivåmätaren.

Här är en lista på de växter som jag för närvarande odlar i hydro:

Benjaminfikus
Fönsterfikus
Klätterfikus
Fiolfikus
Prickblad
Ampellilja
Mönjelilja
Apostlalilja
Äkta makar
Amaryllis
Svärmors tunga
Svärmors bandrosett
Fredskalla
Silverkalla
Brudorkidé
Philodendron
Fingerranka
Gullranka
Novemberkaktus
Porslinsblomma

Du som har problem med mögel: Det är viktigt att man sköljer bort all jord väldigt noggrant innan man flyttar en växt till hydrokultur, annars blir det en grogrund för mögel. Du kan väl ta upp växten och skölja av rötterna och sätta tillbaka den igen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Åsa finns Luwasa kvar i Mölnlycke? Jag trodde dom stängde för några år sedan.

Eller flyttade dom affären? Var i Mölnlycke är dom nu?

Elisabeth
Åsa E
Jo de finns allt kvar. Adressen är Allén 3. Det är det enda stället jag känner till att de har varit på.
Sploff
Aha.. Så det är bara vissa näringar som klarar biffen... Läste på en sida att det gick bra med vilken växtnäring som helst så jag tog flytande blåkorn för krukväxter som jag hade hemma. Men nu när du sa att får dom inte allt de behöver så dör dom efter ett tag och det låter ju logiskt. Misstänker att de är svåra att rädda oxå när man väl märker att något inte står rätt till. Du råkar inte veta vilka ämnen växter behöver? Verkar inte gå att beställa från Luwasa så lätt. Tycker det borde finnas motsvarande det som dom säljer. Blåkorn innehåller iaf:
*Kväve
*Fosfor
*Kalium
*Bor
*Koppar
*Järn
*Mangan
*Molybden
*Zink
*Svavel
*Magnesium
Och PH-värdet är 5,5

Hoppas någon vet vad som behövs och Åsa... om inte listan är för lång på din dunk så får du gärna skriva om den innehåller något annat oxå om det inte är för mycket besvär =)
blomkronan
Det här var intressant...
För några månader sedan satte jag en växt... vet inte vad den heter, få ta en bild och visa i morgon.
Den var ett sidoskott från en typ palm... jag hade ingen jord hemma så jag tog bara lecakulor och satte den i en glaskruka för att jag skulle kunna se när den behövde vatten. Den växer och mår bra... men kallas det för hydrokultur???

Jag trodde man måste tillsätta syre... efter jag läst tråden och hydroodling av chili. Jag trodde ju först inte att den skulle överleva, med det har den gjort, den till och med växte mycke i början, men nu har den stannat av.

Kan någon berätta mera om hydro-plantering från början, hur ska man göra???? och vad behöver man???

blomkronan
Här jag hitta
En länk till en sida som förklara hur man gör... från början.

Nu ska här fixas... ska ju resa bort ett par veckor och blomvakten måste få hjälp... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon