Kvegerö
Hej
Har blivit med trädgård. Dessa tre fruktträd finns. Vad är det för träd? Samt hur har de egentligen beskurit dem? Vad ska jag göra åt dem det kommer ingen frukt heller..
Anders zon 1
Är det verkligen bara 3 träd?
Bild 1 och 2 är lite svåra att se. Jag tror det är plommon men det skulle möjligen kunna vara äpple ...är osäker. Har du någon närbild på bladen?
Bild 3 och 4 är päron
Bild 5 är körsbär (kanske bigarrå av något slag)

Unga träd kan ta rätt många år på sig innan de ger frukt och om de beskurits felaktigt kan det ta ännu längre tid. Tror att du ska låta träden vara och växa till sig. Kanske ta bort enstaka grenar som växer fel dock.
KURT
Och ta bort gräset i en cirkel runt stammen, så att de slipper konkurrera med gräset om vatten och näring, då minskar också risken att stammen skadas vid gräsklippning.
Kvegerö
Hej
ser nu att bild 3 o 4 är samma träd. Ska ta nya kort på bladen.
Sommartorparn
Det kanske inte är så viktigt att veta just nu vad det är för träd, för de kommer att visa sig.... Du behöver inte ha bråttom med att beskära. Bättre att vänta till dess att du vet HUR du ska beskära.

En grundregel med nyplanterade träd är att man beskär dom för att ge en bra krona där grenarna orkar bära mycket frukt utan att gå av. Sedan är det skillnad mellan stenfrukt (plommon och körsbär) som efter uppbyggnadsbeskärningen mår bäst av att inte beskäras alls, och så äpple som man kan fortsätta att beskära även sedan det blivit vuxet. Det bästa är att du läser om detta i en bok som heter "Nya beskärningsboken" av Alm m.fl.

Följ rådet att ta bort gräset runt trädet och vattna rejäla rotblötor nu i höst. Sedan till våren gödsla rikligt med kogödsel. I området kring trädet kan du i stället för gräs så någon gröngödslingsgröda. Det finns fröblandningar till sådant. Brukar innehålla olika typer av baljväxter. Blir vackra blommor samtidigt som det ger träden en skjuts. Sedan kan unga träd behöva vattnas de första somrarna.
Bassam
Första tre år , kan man bygga Krona träd, genom 1år bestämma hur mycket stam lång ska bli. 2 år ska man följa trä bra grenar och toppa de över grön knoppar, 3 år ska man följa 6 grena och toppa dem till lång som man tycker om,
H: Bassam
Kvegerö
CITAT (Bassam @ 18-08-2008, 16:40) *
Första tre år , kan man bygga Krona träd, genom 1år bestämma hur mycket stam lång ska bli. 2 år ska man följa trä bra grenar och toppa de över grön knoppar, 3 år ska man följa 6 grena och toppa dem till lång som man tycker om,
H: Bassam

Har läst lite om beskärning i boken "Din Trädgård" Bonniers Förlag. Tycker verkligen att det är jättesvårt. Dessa träd är bara 1,70 m höga och växer i stort sett bara rakt uppåt. Har nyss flyttat hit så jag vet inte ens hur gamla de är. Jag vill ha stora fruktträd med riklig skörd, vem vill inte det bravo.gif

CITAT (KURT @ 17-08-2008, 19:23) *
Och ta bort gräset i en cirkel runt stammen, så att de slipper konkurrera med gräset om vatten och näring, då minskar också risken att stammen skadas vid gräsklippning.

Hur mkt ska jag skära bort ut från stammen sett? Görs det enklast med kniv? confused.gif
Aqvakul
Gräv bort grässvålen, minst en halv meter utanför stammen.
Sommartorparn
CITAT (Kvegerö @ 19-08-2008, 08:13) *
Har läst lite om beskärning i boken "Din Trädgård" Bonniers Förlag. Tycker verkligen att det är jättesvårt. Dessa träd är bara 1,70 m höga och växer i stort sett bara rakt uppåt. Har nyss flyttat hit så jag vet inte ens hur gamla de är. Jag vill ha stora fruktträd med riklig skörd, vem vill inte det bravo.gif
Hur mkt ska jag skära bort ut från stammen sett? Görs det enklast med kniv? confused.gif

Du ska inte skära någonting alls just nu. Sådana här relativt nyplanterade träd brukar man beskära på vårvintern, så du har gott om tid på dig att förbereda dit genom att skaffa dig en sekatör som ska vara vass och att läsa på om hur du ska beskära. Det är faktist sämre för trädet att beskära dåligt än att inte beskära alls! Under tiden bör du satsa på att ge trädet goda växtbetingelser så som vi har föreslagit. Sedan spelar det inte så stor roll exakt hur gamla träden är. Dom är små och relativt nyplanterade. Man kan inte trolla för att få dom stora och fruktbärande utan tiden måste ha sin gång.

Här finns mycket info om äpple o päronträd. Gäller mest gamla träd, men om du klickar på "plantera ett träd i år" så ser du en skiss på hur man bygger upp en krona genom beskärning. Om du bläddrar runt lite på sidan hittar du information om hur man lägger snitten, osv.
http://www.juniper.se/tradvard/

Och som sagt Nya Beskärningboken! Ett måste om man har trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon