Bruna fingrar i Handen
Hallå..
Har börjat klura på mina problem med Dahlia-knölar och pelargoner och annat smått å gott..
Jag vet hur de ska förvaras(tror jag) Men jag har ingenstans som håller 4grader etc...har ni ngt annat smidigt tips för var jag kan förvara mina små hjärtan..
Garaget är ett varm garage,källaren antagligen åxå för varm. Friggan för kall. Boden för kall .*suck*
Jag började iof titta trevande på karln å fråga om vi inte kan bygga en jordkällare fort. Men han tyckte inte att jag var riktigt klok! (han vet inte hur mkt jag har lagt ut på ej vintehärdiga blommor) *fniss*
nåja ett långt inlägg om ett kort dilemma...Hoppas nån därute kan hjälpa mej Tack på förhand Malin g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske gräva iordning en stuka till lökar och knölar men man måste nog klä den med finmaskigt nät ifall det finns sork i trädgården. Ett enkelt sätt att hålla sork borta borde vara att gräva ner ett cementrör och täta botten med nät och sedan ha lock på och sedan vräka på isolerande material ovanpå locket.

Pelargoner går att övervintra inomhus i ett fönster om man inte har något annat ställe.
Överbölingen
Håller med Åsa. Har du inget annat så är stukan bra. Isolera i botten och runt men se till att det inte blir vått. T ex stigande vårvatten.
Vi har en perkällare som håller +0 till 10° beroende på hur kallt det är. En vecka med under -20° drar det ner mot nollstrecket. Hittills har vi klarat knölar, pellisar och änglatrumpeter mm.
Bruna fingrar i Handen
Stuka? vad e det? innocent.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Stuka är ett gammalt sätt att lagra rotsaker under vintern. Enkelt förklarat är att man gräver en grop ute i marken där man lägger ner rotsakerna sedan slänger man på tjockt med ex.halm, löv, jord, mattor etc. som isolerande material. En mer modern variant som många använder är nedgrävda cementrör.
Alexander-VG-zon3
har man ett stort kylskåp så kan man övervintra lökar,knölar där . men då måste dom vara torra när man tar in dom i kylskåpet .

hur kallt får du i källaren ?

jag övervintrar dahlior,cannor,zerfyrlilja,oxalis m.f i en mörkkällare som håller mellan +5c +15c . och det har funkat bra även om +15c är för varmt så överlever dom .
HelenJ
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 16-08-2008, 16:13) *
Garaget är ett varm garage,källaren antagligen åxå för varm. Friggan för kall. Boden för kall .*suck*

Är boden eller friggan möjligtvis isolerade? Jag bygde isolerad friggebod förra året. Satte in ett litet elelement och en frostvakt så det inte går under +5. Det fungerar alldeles utmärkt!
Bruna fingrar i Handen
Tack gode odla.nu-invånare! Ni e bääääst!
Skall nog prova Överbölings-tips..
Har iof inneboende i boden under vintern som antagligen skulle bli överlyckliga över frigolit ....möss blush.gif Men i min icke isolerade frigga har jag en perfekt kista som jag skall inreda till mina blommor..
Tack återigen ni trogna odlare rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon