Full version: Hjälp mig pussla...
tepa
Hej

För någon dag sen fick jag en hel del växter av en bekant, som hade storrensning i sin trädgård. Hade bokföring och märkte ut växterna med namnlappar, men en del kom bort i blåsten. Alltså, har några växter och några namn, hjälp mig pussla ihop. Alla namn kanske int hör ihop men någon av dessa, men vi kan vääl göra ett försök.

Bondpion, Myskmadra, Rysk Martorn, Betonikca, Hallon, Mariaklocka eller Elfenbensklocka, Kaukasisk Förgätmigej, Cikoria plus två som jag inte vet vad kan vara.

Hälsn Tepa
Gunilla T
Svårt då bladen knappt finns kvar på en del växter..

Nummer ett kan vara kaukasisk förgätmigej - inte den variegerade sorten. Nummer fyra gissar jag är myskmadra och nummer åtta rysk martorn.

Finns säkert fler som kan fylla på..
Åsa, mälardalen zon 2
Den sista tycker jag ser ut som alm.
mojan
Nr 3 Praktbetonika (obs inte begonia)
Eva 33c
Hållr med de föregående inläggen och kompletterar med att 2an nog är symphyandra, elfenbensklockan.
Lena i Torslanda
Nummer två i andra raden ser ut som myskmadra.

Sorry - såg inte att Gunilla redan skrivit det.
Krolliljan
Svårt att se men möjligtvis kan nr8 vara rysk marton.

Som Gunilla skrev. Såg inte det först blush.gif
skogstroll
på fyran gissar jag myskmadra...
tepa
Hej och tack alla för hjälpen. Då är vi alltså överens om att 1 = Kaukasisk Förgätmigej, 2=Elfenbensklocka, 3= Praktbetonica, 4=Myskmadra, 8 = Rysk Martorn och 10 = Alm. Den sista måste jag sätta någon annanstans. Sjuan skulle passa med bladen att vara Cikoria. Men femman, sexan o nian är alltså okända. Bondpionen har jag nog hittat redan planterad. Hallonen är bortslängda i misstag.

Hälsn Tepa

Ps Hur hög blir Elfenbensklockan ?
tepa
Hej

Har nu tagit lite bättre bilder av nr 5 och nr 9. Det kan iofs vara något jag inte hade med på listan med namnförslag.

Hälsn Tepa
CillaM
Jisses tepa, vad har du gjort med växterna? Du ska plantera dom, inte brottas med dom... flirting.gif

Bild 1 ser ut att vara cikoria men kan vara/är förgätmigej troligast

Bild 2 kan vara ?

Bild 3 är betonika

Bild 4 Myskmadra

Bild 5 revsuga?

Bild 6 malva?

Bild 7 pinne

Bild 8 martorn

Bild 9 nån sorts klätt?

Bild 10 hassel
tepa
Hej CillaM

Skyll inte på mig, skyll på ösregnet. Men rötterna har nog liv. Dom behöver inte vara fina iår mera, men nästa vår om dom kommer upp så ska dom väl se bättre ut...Om du läser mitt inlägg från tidigare idag så har vi löst alla utom femman, sexan, sjuan o nian. Nr 10 är Alm, sa någon. Men du säger Hassel. Nr nio kanske är Cikoria? Ingen som känner igen de där röda bladnerverna ? Ingen som känner igen den bruna vissnade blomman ? Men många blommor ser kanske ut sådär när dom vissnat.

Hälsn Tepa
CillaM
Jag skojade tepa!

Nej, 9:an är inte cikoria, det ser mer ut som en klätt. Vad bild 7 är låter jag vara. Den bruna vissnade blomman, bild 5, skrev jag att jag tror det är en revsuga.
tepa
Hej CillaM

Jo, jag fattade nog att du skojade...
Klätt tror jag inte. Min bekanting hade nog Klätt som jag fick, Purpurklätt, och dom såg inte ut sådär. Få se om nån har andra förslag. Revsuga fick jag av henne också, rödbladig. Småsmå plantor. Visste inte att Revsugan blommar ? Måste googla, finns väl flera olika sorters Revsuga.

Hälsn Tepa
CillaM
Kom och tänka på att det kan vara bergsklint också men om du kollar den här länken så ser klätten lite grann som din, det är utan blomstjälk. Och det som jag kallade för pinne kan mycket väl vara cikoria

Och visst blommar revsugan
tepa
Hej CillaM

Bergsklint bjöd hon nog ut, men jag sa nej, tack. Jag har såna och mera blir det, dom förökar sig så villigt. Det tror jag nog inte att hon smög ner i en av lådorna utan att jag såg...
Kollade igen och jämförde de Klättplantor jag fick och denna okända nummer nio. Klättplantorna är mera grågröna och ludna. Nian är inte alls luden och grannare ljusgrön. Plus att den har de där röda bladnerverna. Men isåfall är det inte Purpurklätt, finns det andra sorters Klätt? Tror ändå inte det, skulle komma ihåg om hon jag fick av sa Klätt. Måste vara något jag missade i min bokföring på plantorna jag fick. I morgon kväll har vi trädgårdsträff hos en av Trädgårdsföreningens medlemmar. Skulle kunna fråga henne om hon är där. Kan annars ringa. Blir väl lite svårt att förklara, men jag tror jag printar ut en bild i skrivarn på dessa tio växter.

Hälsn Tepa
CillaM
Ja, det bästa vore om du kunde få pratat med din vän som bjöd dig på alla växter.
tepa
Hej

Fick tag i bekantingen som hade förärat mig dessa växter. Såhär ska det vara:

1 Kaukasisk Förgätmigej
2 Mariaklocka. Hon visste inte säkert. Kan vara Kaukasisk Elfenbensklocka.
3 Praktbetonika
4 Myskmadra
5 Hon skulle fundera
6 Malva
7 Hon funderar på denna också. Men jag tror ju på Cikoria. Har mejlat mitt förslag åt henne.
8 Rysk Martorn
9 Trädgårdsnattviol, alltså inte Klätt, inte Bergklint...
10 Alm (inte Hassel)

Så det mesta har ni ju rätt i. Tack för ert kunnande. CillaM, förstår inte hur du kunde känna igen Malvan på det där halvvissna lilla bladet.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon