tepa
Hej

Fick några buskar av en bekant. Tror att den första är en Rönnspirea. Den andra kan vara Rönnsumak. Den tredje är nånslags spirea, vet ej vilken. Den fjärde har jag ingen aaaning om. Planterade den igår, men vet inte om jag borde klippa ner den så den orkar med att rota sig ? Rönnsumaken planterade jag igår och den såg frisk ut. Men titta hur den ser ut nu !!! Vad är det och varför? Tacksam för svar.

Hälsn Tepa
Huggorm
Tror inte det är någon rönnsumak, dom har grövre stam och hårig, ungefär som ett enormt spindelben biggrin.gif Men vad det kan vara vet jag inte
MariaS
Den första tror jag är ur familjen Sorbus (rönnar), men det finns många att välja på...
Den andra bilden, får jag för mig kan vara en Astilbe... men inte rönnsumak.
Den tredje är nog en cornell
Den fjärde går jag bet på
mojan
Nr 4 tror jag är någon slags spirea.
Christer i Falköping
Tror också den första är någon form av rönn. Den andra kan däremot vara en rönnspirea. Kan nog vara en torkskada på den. trean tror jag också kan vara en kornell, men är inte säker. Fyran är jag hyfsat säker på att det är någon form av try.
Christer.
tepa
Hej

Tack för era svar. När jag tänker närmare efter så hade jag skrivit upp Skogstry på listan över växter jag skulle få av min bekanta. Vi gick en runda i trädgården först, jag skrev upp, sen gick vi ett varv till och grävde. Prickade för på min lista vartefter vi grävt upp. Skogstry fanns med och var avprickad, så en sån hade jag nog med mig hem. Nu kom jag på att jag glömt ta bild av en buskplanta. Mörkt nu, gör det imorrn. Rönnsumak var också förprickad. Undrar då bara vilken som är rönnsumak ? Inte kan det väl vara första bilden? Rönnsumaken skulle bli riktigt sprakande röd på hösten, så jag hoppas jag har en sån. Får väl vänta och se om nr två blir sprakande röd. Hoppas du har fel, MariaS. Astilbe fick jag nog också, men bara en hög med rötter...

Hälsn Tepa
Boxer
Kan inte fyran vara snöbär
jegi
Nr 4 påminner om häggmispel och nr 3 är nog kornell. Tycker vare sig nr 1 el 2 är någon övertygande rönnsumak.
Aqvakul
Tycker också fyran liknar häggmispel. (1- rönn, 3- kornell, 2- kanske rönnspirea)
tepa
Hej

Här är bilden på min femte buskplanta jag lovade. Vad kan det vara ?

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Min häggmispel ser inte sådan ut. Nä, är övertygad om att det är ett try.
Christer.
Aqvakul
CITAT (Christer i Falköping @ 17-08-2008, 17:51) *
Min häggmispel ser inte sådan ut. Nä, är övertygad om att det är ett try.
Christer.

kan det också vara....
Anders zon 1
1. Knepigt, kan vara en rönn men tror nog mer på ett skott av rönnsumak ... fast är inte helt säker g.gif
2. Också svårt, fast här håller jag nog med om att det kan vara en rönnspirea
3. Rätt säker på att det är en spirea, troligen någon sorts praktspirea, Spiraea japonica (finns massor av sorter).
4. Try av något slag. Typiskt med de motsatta bladen. Häggmispel, liksom alla andra arter inom familjen rosväxter, har strödda blad.
5. Också någon sorts spirea. Björkspirea känns som en inte alltför vågad gissning.
jegi
Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen, hehe. Det går nog att få 1:an till en rönnsumak med lite god vilja. Anders brukar ta första pris i växtgissningstävlingar och det är säkert så denna gång också.
tepa
Hej

Har nu fått tag i bekantingen som givit mej dessa buskplantor. Såhär ska det vara:
1 Rönnsumak
2 Rönnspirea
3 Rosenspirea
4 Trädgårdstry

och så den femte, som skickades lite senare: Spirea.

Hälsn Tepa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon