|
LenaFriman
16-08-2008, 17:26
Hej alla glada!
Läste på detta härligt inspirerande forum att trädrötter letar sig in i rabatter + kompost.
Jag tänkte anlägga en blommrabatt invid min björk, ( den står på en kulle, tilltänkt rabatt nedanför).
Är det någon ide med tanke på rötterna??
Mvh Lena
Red Top
16-08-2008, 17:38
Rötterna är det kanske inte nån fara med, men björkar är törstiga, 300 l per dygn eller så=)
Gunilla T
16-08-2008, 18:22
Rötterna letar sig upp i rabatten och det säger bara ..slurrrp..och de tar både fukt och näring ur jorden. Ju mer man vattnar desto mer vatten får björken..tyvärr.
Jag har testat olika växter men det enda som verkar klara sig någorlunda hyfsat är taklöken fast inte ens de verkar trivas särskilt bra.
De träd jag har lärt mig att är nästintill omöjligt att plantera vid är björk, asp och gran. Körsbärsträd kan också vara besvärliga med sina rotskott. Finns säkert fler..
björk behöver mycket vatten och näring, så deras rötter ska sprida i rabatten området, så du ska skydda rabatten från björk rötter, på det här sättet jag tycker om du kan skydda rabatten från björk rötter genom att lägga markducka under rabatten området eller någon typ av plast . h: Bassam
Här är min rabatt som samsas med en björk och en jättegran som kanske inte syns så bra på bilden.  Den är bottnad med presenning till största delen men har avrinning nedåt. Det fungerar rätt bra men när det är riktigt torrt kan det sloka lite. Men det är inte alls omöjligt att vattna. Rabatten är minst fem år och jag har hittills inte haft problem med rötter. Det lilla brungrå som syns i bakgrunden är min kompost och den verkar komma överens med björken den med. /Åsa
LenaFriman
16-08-2008, 23:03
Ni är ju fantastiska på detta forum, snabba svar som attan!
Jag VILL ju verkligen ha en rabatt vid min björk!
Gåsis: Det verkar ju lovande med en pressening i botten, är det för att hålla kvar fukt? Hur djupt har du grävt med tanke på att blommorna vill få ner sina rötter? Sluttar presseningen så att de ej blir blött kvar i botten? Är det vanlig pressening?
Nä, det var många frågor på raken, jag är så nybörjare på trädgård, nyss flyttat till nybyggt hus.
Men det är så kuuuul med perenner, älskar dom!!
Tack för svaren
Mvh Lena
Det jag gjort är väl inte riktigt en våtbädd utan en amatörvariant. Här kommer några länkar som kanske gör dig klokare. VåtbäddMer våtbädd/Åsa
Gunilla T
17-08-2008, 08:14
CITAT (Bassam @ 16-08-2008, 21:34)  björk behöver mycket vatten och näring, så deras rötter ska sprida i rabatten området, så du ska skydda rabatten från björk rötter, på det här sättet jag tycker om du kan skydda rabatten från björk rötter genom att lägga markducka under rabatten området eller någon typ av plast . h: Bassam Bassam - markduk hjälper inte mot trädrötter. Det är ingen match för björken att ta sig igenom markduken. Om man gör som Gåsis gjort bör det fungera. Jag har gjort flera våtbäddar, just pga rotkonkurrensen där jag använt vanlig byggplast - presenning går lika bra. Problemet är att få till en bra dränering - det får inte bli stillastående vatten för högt upp. Då ruttnar rötterna på vintern.
Mattsson
17-08-2008, 13:21
Ja, alltså, jag har en alldeles för liten trädgård för att kunna välja hur som till vart att placera saker mht till träd, grannar och tidigare rabatter etc. Nu råkar jag ha en stor, fin hängbjörk och den råkar stå vid den platsen som fungerar bäst för mig att ha trädgårdsland på = ingen bra kombination. Jag har vänt och ridit på alla mina möjligheter och kommit fram till att jag är tillräckligt envis för att ha mitt trädgårdsland bredvid min björk, för det är den enda vettiga platsen med hänsyn till sol bla. Där det förut satt flera rabarber har jag nu tagit bort nästan alla rabarber utom en stor planta och utökat resten till ett pyttelitet köksland och i sommar har det vuxit ärtor, morötter, lök och rädisor. Det har gått alldeles utmärkt. Jag har fått stödvattna, men inte något utöver vad jag skulle kalla normalt map den torra sommaren här i Stockholmstrakten. Jag siktar på att utöka landet åt björken till, men eftersom det inte går att gräva precis bredvid den, (just nu är landet ca 2 m från björken) så ska jag bygga en låda för att fylla ut området och odla som i pallkrage, fast en hemmasnickrad, större variant. Jag tycker du ska prova att odla vid björken. Går det så går det, och du verkar vilja tillräckligt mycket för att prova. Lycka till! ps, mina rabarber ser utan att vara matade med uran eller nåt, för dom växer så ini h-e , så så dåliga betingelser kan det ju inte vara där...
Jan Lindgren
17-08-2008, 17:44
Hej! Lennart som uppfann blötbädden använde grov granbark till övre delen och då blev det tillräcklig dränering. MVH Jan Lindgren
LenaFriman
17-08-2008, 19:56
Nu har jag läst lite om våtbädd, men jag fattar inte riktigt hur man anlägger den, måste vara lite trög.
Det är mest att få till biten om dräneringen jag ej fattar, får väl läsa in mig mera på ämnet.
Tänkte ej ha så djup rabatt, orkar ej gräva. Ska ha byggtimmer + lite större stenar som rabattkant, letar sig rötterna upp ändå till rabatten trots att den ej är så djup??
Mvh Lena
Jag är inte så bra på det här men nog tror jag rötter letar sig uppåt mot vattnet om det finns. Men våtbäddar går bygga ovanpå så inte behöver du gräva djupt. Jag har mest byggt min rabatt uppåt, med stora stenar som kant. Sen har jag presenning (byggplast är nog bättre) och på det jord. Det som håller fukten i min rabatt är att det inte rinner vatten genom presenningen utan att det är jag som gjort en avrinning på en viss höjd i presenningen vilken går upp mot kanterna en bit. Regnar det finns det vatten, är det torka får man fylla på. Som en självbevattnande kruka ungefär. Jag är inte säker på att jag heller fattat rätt i hur det går till men det verkar fungera under min björk. Jag odlar i zon sju så vinterfukt är inget större problem för mig, men torvkanter håller jag mig undan. Sen har jag bottnat min plantering med grovt grus.
/Åsa
Eva 33c
18-08-2008, 08:16
CITAT (LenaFriman @ 17-08-2008, 20:56)  Tänkte ej ha så djup rabatt, orkar ej gräva. Ska ha byggtimmer + lite större stenar som rabattkant, letar sig rötterna upp ändå till rabatten trots att den ej är så djup?? Mvh Lena Ja det gör de. Första året kommer det nog att växa hur bra som helst. Björken är inte såååå snabb att den hinner infiltrera den nya fina jorden på en säsong. Eventuellt funkar det bra nåt år till, lite beroende på björkens storlek och jordmån i övrigt. Men på sikt kommer björken att vinna. Nu behöver ju inte en rabatt "vara för evigt", man kan ju plantera och låta det vara så länge det går. Annars är Gåsis (med fleras förslag) det bästa altenativet, en upphöjd rabatt med presenning i botten. Eller typ "pallkrage". Personligen har jag gett upp plantering under "min" problembjörk, som står strax utanför vår tomt. Jag har provat det mesta men det ger upp efter någon säsong. Vårblommande lökväxter kan fungera bra. De blommar innan björken har löv och sedan uppskattar många av dem en torr sommar. Sedumväxter och lite gräs växer också. En buske jag planterade för många år sedan varken växer eller dör. Den är exakt lika stor (40cm) varje år.... Men det är en väldigt stor björk som har en väg på andra sidan så jag tror den har "alla" rötter in på min tomt.
Gunilla T
18-08-2008, 09:06
Jag har precis samma efarenheter som du Eva. Första åren går nog bra men sedan rötterna väl etablerat sig tar det slut. Jorden blir totalt utarmad, ingen mull utan nästan bara grus kvar trots att jag gödslat ordentligt med stallgödsel varje år. Inte ens ogräs växte där till slut.
Jag har också gjort som du, planterat lite vårlökar samt taklök. Vårlökarna klarar sig tack var fukten i jorden på våren.
En annan erfarenhet jag har...har några pallkragar där jag brukar sätta växter för övervintring eller tills de får en plats i rabatterna. Pallkragarna har markduk i botten.
Efter två år var de totalt infiltrerade av trädrötter precis som komposten där närmaste träd finns ca 10 m bort.
Susanne i Linköping
18-08-2008, 11:02
Runt en av mina björkar växer en ljusgul iris, den trivs bra att döma av tillväxten. Det är min tredje säsong med denna trädgård och jag har inte gjort något annat med den rabatten än att rensa lite ogräs och vattna vid torka. Lite guldvatten har väl också hamnat där.
Runt en annan björk har jag bl a rosenstav och timjan, bägge planterade förra våren (2007). Rosenstaven trivs absolut inte, medan timjanplantorna växer fint.
Björkarna är lite uppstammade (ett par meter) så att solen kommer åt växterna under dem.
LenaFriman
18-08-2008, 11:17
Hallojs!
Ja, de verkar ju onekligen bra med våtbädd av någe slag måste jag säga!
Gåsis, varför undviker du torvkanter?
Om man inte behöver gräva så djupt och ha ca: 20-30 cm odlingsjord får man då ej för lite plats till perennernas rötter? Det tar ju liksom stopp vid pressening eller byggplasten.
Jag odlar i zon 6, i Boden.
Mvh Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|