Jag är en nybliven trädgårdsägare helt utan erfarenhet av trädgård eller växter, men med mycket entusiasm och drömmar. Något jag minns från min barndoms trädgård är hallon och det vill jag verkligen ha! Frågan är bara var. Det finns en slänt i vindskyddat och soligt läge som jag funderar på. Nu uppstår massor med frågor. Går det odla hallon där det lutar? Alternativet är utmed staketet, men där blåser det en del. Är det bra med sol? När ska man plantera hallonbuskar, nu i höst eller vänta till våren? Det är matjord i slänten, vad för jord ska det vara? Hur mycket utrymme krävs det? Får man bär redan nästa sommar? Något annat man ska tänka på? Kräver hallon mycket skötsel? Någon som har något favorithallon att rekommendera?
Alla bärbuskar bör ha sol, de blir godare smak på bären då. Att det lutar är nog inget större problem för hallonen, kanske svårare att plocka bara.
Skogsbrynet
16-08-2008, 22:06
Här kommer lite goda råd, att svara på alla dina frågor blev nog lite för mycket information. Ta det lugnt och förbered platsen, där du vill ha dina hallon. Först av allt ta bort allt ogräs , gräv ordentligt och välj ett soligt läge. Om det blåser gör inget, ett instängt läge är sämre med tanke på hallonskottsjuka som gynnas då. Så köp inte en massa plantor, välj hellre en av olika sorter och pröva dig fram. Sorten Meeker är en sort som passar bra att spaljera mot ett staket eller vägg eftersom den är väldigt högvuxen, men en toppensort när det gäller att ge många och stora fina bär, klar favorit när den plockas. Fortsätt att vara trädgårdsentusiast, du får lön för mödan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.