petra 1977
På mitt körsbärsträd ( 2 år sen plantering) såg jag nu att bladen blir kalätna (blir bara ett nät kvar) och
på bladen sitter små upp till 1 cm smala svarta larver. Vid snabb titt så ser dom ut som avlånga smala bajskorvar eller iglar men när man tittar närmare så ser man att det är små larver, mörkt grå eller svarta med en antydning till grönt vid fotbas. dom sitter hårt gick inte att pilla bort med liten pinne. Nån som vet vad dom kan vara för nåt och hur jag får bort dom?
Tacksam för all möjlig hjälp!
hälsningar Petra
Bassam
De är sorgmyggalavar, du kan bekämpa alla sorter lavar på att vattna ut växter med.nematoder.
H:Bassam

KURT
CITAT (Bassam @ 16-08-2008, 22:17) *
De är sorgmyggalavar, du kan bekämpa alla sorter lavar på att vattna ut växter med.nematoder.
H:Bassam

Nej det finns inga sormyggor som har så stora larver, dessutom äter inte sorgmyggelarver blad och de är inte svarta. Jag vet inte vad det är, kanske någon stekellarv? Men man brukar inte kunna göra så mycket åt larver på träd, och träden klarar sig oftast bra, även om de skulle kalätas.
Åsa, mälardalen zon 2
+Sorgmyggelarver lever i jorden inte uppe på växterna.

Jag tror också att det kan vara något sånt som en stekel, och som Kurt säger träden brukar klara kalätningar. Vill man hjälpa ett träd och det är ett litet träd kan man mosa larverna för hand, det finns just inget lagligt medel man kan spruta med som är lika effektivt.
petra 1977
Hej,
på med handskar och ut och mosa.
Som vanligt så bugar jag mig för alla eras enorma trädgårdskunskaper
och tackar så mycket för hjälpen.
// Petra
Teresia08
Hejsan Petra!
Hade samma problem hos mig förra veckan. Jag samlade ihop dessa svartgröna larver och spolade ner dem i avloppet.

Vilket toppen forum smile.gif
Bassam
Man kan använda blandning ( 1l vatten +2msk såpa + 2msk Tsprit ) och spreja på växter, det omöjligt att springer efter de och fånga dem.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon