Full version: Svårt med häckval!
Lelin
Hej!

Vi ska i november flytta och därmed också få en trädgård. Jättekul, men oj så många svåra val det kommer med det!

Det är nyproduktion, så trädgården är helt ny och obrukad så att säga.

Det första vi tänker på är häck. Av många olika anledningar: Insynsskydd, eftersom vi bor i gaveln, intrångs-/"utgångs"skydd, eftersom vi har litet barn och inbte heller vill ha främmande i trädgården. Vi vill ju också att det ska vara fint självklart! =)

Vi får endast välja mellan 4 sorter (det är en förening):
Bukettapel (Malus toringo var. Sargentii), Prakthäggmispel (Amelanchier lamarckii), Bondsyrén (Syringa vulgaris) och Bok (Fagus sylvatica).

Så här tänker vi:
Boken är ju den som ger en klassisk häck. Bra, men kanske inte lika fint och romantiskt?
Mispeln verkar jättefin, Bukettapeln också. Apeln är däremot inte så hög, vilket är negativt. Syrén är jättefint, men luktar lite mycket, och beskär man är det inga blommor, och därmed lite tråkig häck tycker jag...
Vi är inte trädgårdvana alls, så vi vet ju inte än hur kul vi tycker det är att jobba i trädgården... Men vi vill ha fint! =)
(Man kan ju också ha andra buskar lite innanför som gör lite mer insynsskydd...)
Vi har ingen stor trädgård (radhus) så häcken bör kanske inte ta upp hela trädgården...
Vi har lerjord, växtzon 3, sol-skugga.

Så... Har ni tips?
Bassam
Du kan själv gå till trädgård butiken och titta på häckar och alla informationen som står, hur mycket bred och höjden blir dem, vilken zon som passar och om de behöver sol eller skugga eller halv skugga, alla informationen sätter med växten eller står på bänken, jag har förslag att du kan gå till Plantagen. Eller ZETAS de båda bra.
H: Bassam
CillaM
Jag hade valt mispeln, den växer snabbt, är frisk och ger underbar blomning på våren och underbar höstfärg. Att det är en förening som bestämmer vilka sorter som ska användas hade jag aldrig funnit mig i, men jag är å andra sidan 'fröken tvärtemot' när jag märker att nån annan ska bestämma. smile.gif
Ragnwald
Hej
Att Häggmispeln är en snabbväxare, är inte min erfarenhet. Och ska man få den tät, så ska den beskäras ganska hårt varje år.

Av de nämnda sorterna, röstar jag för Syrén. Den växer verkligen fort och är nog den enda som kan ge hyggligt insynsskydd även avlövad vintertid. Man behöver ju inte klippa den varje år, blomning vartannat år, är väl inte så dumt. rolleyes.gif

Lerjord funkar inte så bra, den bör grävas upp och lättas upp (jordförbättras) för genomsläpplighet. Även inblandning av grus gör stor nytta, har jag märkt. Ökar även syresättningen av rötterna.
CillaM
Jodå, mispeln är en snabbväxare och som friväxande häck kan den bli 3-4 meter hög, kanske lite väl hög iofs. Frisk är den också, jämfört med syren som åker på det ena och det andra. Svartaronia skulle funka fint, lättodlad och ger vackdra höstfärger, den blir ju inte så hög, runt 1,5 meter Jag tycker syren ser skräpig ut på alla andra tider än när den blommar. Dessutom är syren fruktansvärda rotskottspridare, något som jag varnar för. Prata med föreningen om jorden, är det så att de bestämmer i princip vilka växter det ska vara tycker jag de ska ställa upp med jordmaterialet också.
Aqvakul
Syrenen går bort om du vill ha blommor, men inte en gigantiskt hög häck. Boken är den mest praktiska, kan hållas smal och tät. Häggmispeln blir vackrast, härliga blommor och underbar höstfärg, klipper du efter blomningen så får du blommor nästa år. Häggmispeln kan vara jobbig att hålla smal, men det besväret skulle jag ta.

När det gäller "snabbväxthet", så tycker jag snarare att syrenen är långsam i starten.
Lelin
Oj vilka bra svar! Tack jättemycket... Det lutar kanske åt prakthäggmispeln ändå... Hur mycket jobb är det att hålla den någorlunda tätt utan att den tar alltför mycket plats?
Aqvakul
CITAT (Lelin @ 18-08-2008, 14:18) *
Oj vilka bra svar! Tack jättemycket... Det lutar kanske åt prakthäggmispeln ändå... Hur mycket jobb är det att hålla den någorlunda tätt utan att den tar alltför mycket plats?

Det bästa är att klippa in den lite direkt efter blomningen och sen ytterligare en gång på sensommaren. Det kan ju vara ett kärt besvär också.....
CillaM
Med en vanlig häcksax är det hur lätt som helst att hålla ordning på de relativt tunna grenar som sticker ut eller behöver ansas bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon