Netha
Kan det bero på brist av någon vitamin el annat som gör att katter tappar onormalt mycket hår?
Eller kan det bero på att katten (7 år) just bytt hem och allt är nytt?
Gunilla T
Tappar katten pälsen över hela kroppen eller är det vissa ställen bara t.ex. på magen eller benen?

Slickar den sig mycket och putsar på pälsen?
Ingrid Zon3
Mina katter släpper mycket hår när de är stressade. Men det brukar vara direkt i samband med stress. Och de har aldrig släppt så mycket att det blivit kala fläckar eller så.
Netha
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2008, 09:06) *
Tappar katten pälsen över hela kroppen eller är det vissa ställen bara t.ex. på magen eller benen?

Slickar den sig mycket och putsar på pälsen?

Hon släpper över hela kroppen och slickar sig inte överdrivet mycket.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 17-08-2008, 09:28) *
Mina katter släpper mycket hår när de är stressade. Men det brukar vara direkt i samband med stress. Och de har aldrig släppt så mycket att det blivit kala fläckar eller så.

Då kanske det beror på stress i samband med flytten som skedde i förrgår.
Nej, det blir inga kala fläckar eller så, men jag minns inte att min katt tappade så mycket
att kläderna var håriga när man höll henne i famnen.

Får se om ett tag när hon vant sig vid nya hemmet.

Tack för svar Gunilla och Ingrid. blomma.gif
Ingrid Zon3
Sen är ju "hårsläppningen" individuell också, en del katter släpper mer än andra. Jag har ett par "kardor" som jag köpt på zooaffär som är bra att borsta katterna med. Och katterna brukar också uppskatta det.

Hoppas att det går bra och att hon hittar några lugna hörn som hon kan ha som hemmaplan tills hon tagit till sig hela hemmet.
Majsilojsan
Det beror säkerligen på stress över flytten. Katter fäller ju även olika i perioder.

Men håller man efter med en kamm vid namn Furminator så är det inga problem med håren. Här är två länkar till bilder på hur mycket hår Furminatorn faktiskt tar bort. Det är verkligen jättemycket, som alltså annars skulle hamnat i ögon och möbler!
viewtopic.php?f=1&t=154620&p=2337312&hilit=furminator#p2337312
viewtopic.php?f=1&t=147518&p=2249720&hilit=furminator#p2249720
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon