Full version: Clivia
Trädgårdsmannen
Hej,

Har fått en Clivia som "arvegods" - den är väl runt metern hög. Hur skall jag sköta denna och vilka betingelser vill den ha?
zaaritha
Hej!
Jag har en Clivia, som är ca 10 år. Den har stått på en piedestal, ca 1 m från fönster åt väster, hela tiden! Den blommar vartannat år o jag brukar ta fröer av den. Planterar om den vart tredje år. Näring i vattnet, maj-sept.
Vattnar en gång i veckan.
Hälsning
Maj-Brith
Kajsa
Den blir omfångsrik med åren och det blir många sidoskott.
När man ser att det kommer en knopp mellan bladen ska man
vattna mycket sparsamt tills stjälken kommit upp ca 15 cm
annars blommar den i bladvecket och stannar där.
Annlo
Hej! Har flera clivia och jag har haft dem i söder läge i flera år och ger dem vatten ca var 10 dag. Jag har tagit små bebisar som kommer på sidorna och planterat om dessa hur lätt som helst! Man ska inte plantera om dessa så ofta har jag hört så jag har gjort det var 4:de år ca. Då har jag klippt bort lite rötter i botten, det blir ett jättenystan där! Mina blommar varje år. Lycka till, de kan bli väldigt gamla med lite omsorg och kärlek...
lolo
Låter bra! biggrin.gif Har själv en jättestor clivia som har fått tre jättestora sidoskott. Blommar alltså sidoskotten första året efter man planterat om dem? Hur får man överhuvudtaget en clivia att blomma? Kan sidoskotten blomma även om man inte delat på dem från moderväxten?

Undrar Ann-Louise i Umeå wacko.gif
Kajsa
Den blommar om den får en viloperiod sept-jan mycket sparsamt med
vatten då. Sidoskotten kan blomma när dom är två år.
Man ska inte snurra krukan utan den ska stå på samma sida,
har jag sett någonstans. Ev. delning efter blomning.
Emser
varför ska man inte vrida på krukan? Jag har också en Clivia som jag har fått som sidodkott av en arbetskamrat jag skulle tippa på att den är ca. 1-1,5 år...

Jag har haft den stående på min söder balkong i skuggan av min eldkrasse, där den har fått regnavatten lite då och då...när jag tog in den så var den nyaste bladen rutiga... blink.gif Kan det bero på näringsbrist eller ljusbrist?
Kajsa
Ja man har väl kommit på att den mår bäst av att stå i samma läge,
kanske blommar säkrare då.
Min stora clivia snurrade jag aldrig den var för stor, och blommade
snällt varje år.
Rutiga blad, ingen aning brännmärken kanske?
Emser
jag kommer att försöka att lägga upp en bild på detta så snart jag har klurat ut hur man gör....
Trädgårdsmannen
Tack,

Viloperiod? Menar ni samma som för vilande Citrusväxter? (=mkt sparsamt med vatten samt runt 10 graders temperatur).

Nu står den på piedestal i söderfönster - skall hålla mig till vattning var 10:e dag som jag fått tips om här. Typ av näring? (Även om det inte är aktuellt förrän till våren)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon