jenniepennie
17-08-2008, 00:04
Jag har hittat en utbildning i trädgård på distans, halvfart, 20 veckor. Tror ni att en sådan räcker för anställning på en plantskola? Jag vill alltså jobba på ett ställe som har egen produktion - inte bara återförsäljer, som t.ex. Plantagen och Blomsterhallen gör (för det gör de väl?).
Vad tror ni? Alla tips och idéer om utbildningar emottages tacksamt.
ingrids
18-08-2008, 12:38
Kan du inte bara ringa till några ställen du skulle tycka det var trevligt att jobba på och fråga dem vilken utbildning deras anställda minst måste ha?
Åsa, mälardalen zon 2
18-08-2008, 12:51
Om det är en utbildning som är odlingsinriktad åt produktionshållet är det en fördel (många trädgårdsutbildningar är idag riktade mot skötsel och anläggning och då läser man i stort sett ingenting om produktion av växter).
+Det är en fördel ifall det ingår praktik i utbildningen, jag har märkt att de flesta trädgårdsföretag helst anställer trädgårdselever som de har kunnat "prova gratis" i några veckor, alla våra årskurs tre elever hade fått jobberbjudanden när de slutade i våras vissa hade t.o.m flera företag att välja på, samtliga jobberbjudanden kom från tidigare praktikplatser. (+det är ganska svårt att få heltidsjobb som varar året runt i trädgårdsbranschen det är fortfarande mycket säsongsanställningar)
jenniepennie
27-08-2008, 17:16
Vad hade era "årskurs-tre-elever" gått för utbildning? Och *nyfiken - var jobbar du?
Åsa, mälardalen zon 2
28-08-2008, 08:39
De läser trädgård, jag jobbar på en av sveriges få skolor som erbjuder inriktning trädgård (gy, komvux + KY) . Även de flesta av våra Komvux elever och KY elever har jobberbjudanden från företag där de praktiserat då de slutar skolan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.