|
gasabäck
17-08-2008, 07:16
Hej,
Här kommer lite bilder på mitt färdiga växthus. Det blev jätte jätte jätte fint. Jag är supernöjd. Ett Euro Serre på mur från Willab. Jag ser verkligen fram mot nästa vår när odlingssäsongen drar igång igen. Det ska bli så roligt! Äntligen.
[attachment=22846:Växthuset_1.JPG] [attachment=22847:Växthuset_2.JPG] [attachment=22848:Växthuset_3.JPG] [attachment=22849:Växthuset_4.JPG]
Mvh Marie
Karin M i zon 5-6
17-08-2008, 07:54
Grattis Gasabäck! Det där ser toppenfint ut!!! Nu ligger du helt klart i startgropen inför nästa sommar - så det blir en lååång höst och vinter i väntan på våren!  Men du har ju mycket att göra fram till dess; frökataloger, webben, div. litteratur och vänner att diskutera med! Härligt! Hälsningar Karin M
Helen i Piteå Zon 5
17-08-2008, 08:19
Grattis till det fina växthuset! Jag förstår att du längtar till nästa odlarsäsong... du får sitta inne och mysa nu under hösten och drömma dig fram
Krolliljan
17-08-2008, 09:49
Grattis, grattis. Så fint det blev.  Ja som sagt nu blir det många odlardrömmar i vinter.
Verkligen jättefint växthus, grattis!
ogräset
17-08-2008, 16:33
Grattis till ditt nya växthus det ser jättafint ut, nu är det bara att vänta och längta till våren. Jag längtar redan dit har massor med nya ideer hur jag skall göra i mitt växthus. Skall du odla på marken eller i bänk? Jag har bänkar och krukor. Lycka till med odlandet. MVH Birgitta
skogstroll
17-08-2008, 16:36
grattis! det är toppenkul med växthus
Det blev verkligen jättefint. Och så rejält stor sen, hela 7 sektioner! Själva blev vi klara med vårt Euroserre 4, 12 m2 , i början av juni och har njutit av det hela sommaren. Det visar sig att växterna tar mycket större plats än man tror i början, men fortfarande får vi plats för en supé på tu man hand, eller med 2 gäster dessuton om man flyttar lite på växterna.
Vi valde att oldla nästan helt i krukor, vi har bara en ruta för vinrankan. Min fru har börjat låna mina verktyg och fixade ihop flyttbara underlag på hjul till krukorna av formplyfa + hjulsats från IKEA.
Erik
blomkronan
17-08-2008, 20:39
Jätte fint och vilka möjligheter ni har att odla även utanför huset. Vad skönt att huset är klart redan nu, till våren är det bara att sätta i gång med odlingarna. Skälv håller jag på att bygga mitt växthus mellan regnskurarna det går långsamt man måste ju sköta sitt jobb oxå  (semestern slut) Nu i lördags han jag gräva klart grunden, söndag regna bort. Hoppas ni sätter ut bilder i vår när det börjar växa grönt i huset...
gasabäck
18-08-2008, 20:50
Jag är så glad. Det ska bli jätteroligt nästa år. Jag är inne på att odla i krukor. Hur stora krukor behöver man egentligen? Tomater vill jag ju ha. Det är ju ett måste. Och gurka. Sen är jag blomfreak också. Jag gillar att prova nya sorter varje år. Både perenner och sommarblommor. Otroligt vad plant man får från en liten fröpåse. Det känns som lite halvbesvärligt med odlingsbänkar och vit mur. Nu såhär efteråt kan man ju undra hur vit den kommer vara.... Jag är nog inne på nån sorts plattlagd yta runt växthuset och nån liten rundel eller nåt sånt utanför eller kanske grus. Det har jag inte bestämt ännu. Till att kunna ställa lite krukor och grejs på. Jag vet att det har en tendens att dra iväg med massor av blommor. Och brorsan köpte en vinranka som han ville hyra in i ett hörn, så det blir lite gräva ur en liten fyrkant till det. Men det är urkul med växter och växthus. Jag har en liten primitivt byggd drivhörna, byggd av gamla fönster på jättegamla stenar, funkar utmärkt till tomater. Men jag har liksom växt ur den lilla holken. Och varje år så tänker jag - nej inte så mycket plantor i år - men i februari/mars börjar det klia i fingrarna och så är jag igång utan att jag märkt hur det gått till. Det är ju så himla roligt. Och lugnande. Och att bara kunna sitta där på våren - ah det kommer bli hur härligt som helst!
Sen tror jag att jag ska försöka få till ett trädgårdsland av nåt slag i närheten, det känns som naturligt. Kanske mer kryddor och lite bönor och sånt där gott som man förbrukar massor av på sommaren.
Och nu till hösten är det ju utmärkt tid att fynda sommargrejer till reapris. Så lite inredning och prylar hoppas jag hitta. Kanske nån kul ljuskrona och en liten höstfest?!! Det är ju mysigt när det blir lite mörkt. Men då måste förstås golvet in. Jag får skotta in stenmjöl så det torkar därinne. Alltid har man nåt att hålla på med.
Tack så mycket för alla positiva och glada tillrop!
Marie
CITAT (ErikG @ 17-08-2008, 20:59)  Min fru har börjat låna mina verktyg ..... Ke? Ni har det inte så jämställt va?
CITAT (Meliss @ 22-08-2008, 11:41)  Ke?
Ni har det inte så jämställt va? Tja, vi jobbar nog lika mycket, men med olika saker. Jag är i fysisk topptrim, medan hon är ryggopererad. Därför gjorde jag allt tungt arbete med växthusbygget som anläggning av grund osv. Monterade gjorde vi däremot tillsammans. Att hon börjat använda verktygen tycker jag är jättekul, med åren har jag samlat på mig en ganska imponerande arsenal. Erik
CITAT (ErikG @ 22-08-2008, 21:42)  Tja, vi jobbar nog lika mycket, men med olika saker. Jag är i fysisk topptrim, medan hon är ryggopererad. Därför gjorde jag allt tungt arbete med växthusbygget som anläggning av grund osv. Monterade gjorde vi däremot tillsammans. Att hon börjat använda verktygen tycker jag är jättekul, med åren har jag samlat på mig en ganska imponerande arsenal.
Erik Jag tänkte mest på att det är "dina" verktyg. Istället för "era", eftersom ni är gifta. Det är så typiskt att alla verktyg är mannens liksom, trots att de används till det gemensamma boendet. Men skitsamma, jag är jämställdsförespråkare av hög rang och känner, stort, att den debatten inte hör hemma här och jag skulle inte ha anmärkt från första början. Så detta är knappast ngt du behöver svara på eller behöver förklara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|