Full version: Banan med skott
Tucuman
Hej alla kunniga

Jag köpte en bananplanta på en plantskola för ett par månader sen. Den var väl då ca 50 cm hög.
Den har under dessa soliga dagar slagit ut minst 7-8 nya blad och växer så det knakar smile.gif

Jag har fått fyra skott vid sidan av varav tre är från 20-30 cm höga.
Jag har en stor kruka och vattnar och ger näring ofta.

Nu är min fråga...
Hur gör jag med skotten? Kan jag ta dem och plantera om dem?
I och med att originalplantan är så stor skymmer bladen skotten, jag har tagit bort några blad längst ner för att de ska få ljus men nu börjar de skymma varandra...

Hur stor kruka ska man räkna med att man behöver ungefär? Finns det någon regel att gå efter?
Finns det någon speciell näring man ska använda eller går det med vad som helst?

Många frågor men jag är ny på banan och vill gärna att den klarar sig. smile.gif

Kristina
Alexander-VG-zon3
det går att ta veck skotten när dom är stora och har fått rötter , tar man dom vid fel tidpunkt så dör skotten eller är svåra att få rötter på .

bananer vill ha stora krukor och mycket näring och mycket vatten och även värme och ljuse behövs vår-vinter-sommar-höst . så därför är det bra om du på vintern kan hålla +15c +20c och ge den extra ljuse på vintern . jag ger mina bananer blåkorn och det funkar bra som jord till dom har jag kogödsel .
Tucuman
Ok. Då vet jag. Tack!

Är det bara att gräva lite i jorden för att se om de har fått rötter eller kan man få en fingervisning av storleken på skotten?

Tänkte ha den inne i vinter och ge den uv ljus och extra värme. Har ju extra lampor eftersom jag har terrarier. smile.gif
Funderar även på att ställa dit papayan och avocadon. Hoppas att de tar sig ordentligt. Har inte planterat papaya tidigare.

Jag ska nu ge mig ut på jakt efter en större kruka. Misstänker att min är för liten trots att den är stor.

Kristina
Sofiia
jag brukar bara skära av baby-bananen från mamman och så sätter jag babyn i en egen kruka med vanlig blomjord. Dom har alltid tagit sig fint smile.gif .

om man inte tar bort skotten kan moderplantan dö, så jag skär alltid av dem genast då de kommer upp skott.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sofiia @ 17-08-2008, 20:44) *
om man inte tar bort skotten kan moderplantan dö, så jag skär alltid av dem genast då de kommer upp skott.

och det är bara efter blomningen som modern dör . läste i en bok att den bildar skott gör inte att plantan dör .

och skotten man skär veck ska ha någon form av tillväxt punkt som går att flytta ,, skär man för långt in är risken att man istället skadar plantan . väntar man tills skotten bildat rötter så risker man inget . då överlever skottet säkert och modern skadas inte .

CITAT (Tucuman @ 17-08-2008, 08:52) *
Ok. Då vet jag. Tack!

Är det bara att gräva lite i jorden för att se om de har fått rötter eller kan man få en fingervisning av storleken på skotten?

Tänkte ha den inne i vinter och ge den uv ljus och extra värme. Har ju extra lampor eftersom jag har terrarier. smile.gif
Funderar även på att ställa dit papayan och avocadon. Hoppas att de tar sig ordentligt. Har inte planterat papaya tidigare.

Jag ska nu ge mig ut på jakt efter en större kruka. Misstänker att min är för liten trots att den är stor.

Kristina

du brukar se vid skottet om där är rötter eller inte bara att gräva lite i jorden . men när du märker att där kommer ett par väl utvecklade blad och den börjar bilda en liten skenstam då kan man oftast ta veck dom och då är man säker på att skottet kommer överleva . men har du kvar skotten så gör det inget heller . kom bara ihåg att ge mycket vatten och näring .
Sofiia
ja jag har ej läst det i böcker utan erfart det själv. Min mammas bananplanta hade två nya skott och hon tog inte bort dem (moderplantan var då ettpar år gammal) --> moderplantan dog. Så det kan hända, och jag vill åtminstone inte riskera det.
Alexander-VG-zon3
jo det har hänt mig också men om det var skotten fel vet jag inte . för jag hade innan två exakt lika gamla plantor
bägge skickade rotskott . den ena dog till våren medan den andre levde vidare även med skotten .

för i naturen så bildar modern skott sedan blommar moderplantan och dör . skotten som kom växer upp på nytt .

det är blomningen som signalerar död . skotten som kommer är ju samma planta . likande händer ju med andra växter som yucca den bildar skott sedan dör skottet som har blommat .

men hur som helst kan man ju göra vad man vill . jag tar ibland veck dom om jag vill ha fler eller låter dom vara kvar om jag vill ha en större planta .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon