Full version: Flytta ros nu...?
Housemouse
Har tänkt att flytta en klätterros i trädgården. Går det bra att gräva upp den nu till hösten eller måste man vänta till våren. Vet inte vad det är för ros, men den verkar väldigt tålig och snabbväxande med små vit/svagt rosa blommor som blommor under väldigt kort tid i juni/juli.
svennis
Hej!
Bästa tiden att flytta o plantera ROSOR är ju på hösten smile.gif

Citerar Knud på Rosenposten..

Den absolut bedste måde at få roser godt etableret på, er ved at plante friskopgravede planter med al oplagsnæringen i behold direkte fra marken i oktober - november, eller fra kølehus frem til maj måned. Så længe jorden er fri for frost kan man plante roser hele vinteren. Planter man sidst på forårssæsonen, kan det dog være en fordel at anvende de pottede roser. De er normalt ca. tyve procent dyrere end barrodede roser.

Vi som kan läsa danska/svennis
Housemouse
Ok tack!
Hade fått för mig att det var bättre på våren, antar att jag trodde det eftersom de ska klippas på vårkanten....men det låter ju alldeles utmärkt!
Dag
Det kommer vel an på i hvilken klimasone du bor i.
Jeg anbefaler alltid våren som beste tid for flytting, men har du nesten aldri tele (tjele) i jorden om vinteren, kan du gjerne flytte sent på høsten.
Jeg bor i sone 4-5 og her har jeg et stort flytteprogram om våren før rosene har begynt å vegetere.
Dag
svennis
Hej DAG!
Kör nu inte över höstplantering av rosor.
Jorden är ju fuktig på hösten inga torkskador o inte mycket bevattning.
Plantorna har full kraft på hösten att växa.
Rötterna växer o utveklas under vintern o rosen är igång o växer på våren.
Är det inte något du skulle kunna ändra på om du planterade på hösten... rolleyes.gif
Aqvakul
Vi planterar ju gärna det mesta och inte minst rosor på hösten här i södra Sverige. Vad är problemet i norr, att de fryser upp?

Dessutom är det väl inte riktigt samma sak att flytta något i augusti inom den egna trädgården (snabbt och väl förberett) och att nyplantera i oktober?
Bassam
Det kan flytta nu för att undvika frost risk men ska blir noga med;
1 beskära före flyttning.
2 vattna rejäl efter flyttning.
3 ta med rötter stora klumpjord.
4 beskära före flyttning.
Att plantera du kan göra när som helst på grund att växter förtjust ingen rötter under plantering.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Housemouse @ 17-08-2008, 08:16) *
Har tänkt att flytta en klätterros i trädgården. Går det bra att gräva upp den nu till hösten eller måste man vänta till våren. Vet inte vad det är för ros, men den verkar väldigt tålig och snabbväxande med små vit/svagt rosa blommor som blommor under väldigt kort tid i juni/juli.

eller väntat längre fram i höst . jag flyttade en gammal jätte fin klätterros ,, som vuxit där sedan huset byggdes . men den flyttade jag i aug tror jag . även med vattning så dog hela rosen utom rötterna sedan till våren torkade även dom bort . men när jag sedan har flyttat rosor efter aug-sept har det gått mycket bättre .
Ezereht
Svennis jag är lite ängslig för höstplantering. Känns som att efter 1 september är det 5-10 grader som bäst, växer verkligen rötterna då?
Och oktober är kring minusstrecket, lite upp och ner.

Sen tänkte jag också fråga om du har rosen ispahan. Jag hade tänkt köpa den men den fanns inte så jag tog Rose de recht istället. Var det dumt?
svennis
Där hade du tur.
Rose de Rescht är mycket trevligare.
Har ingen Ispahan planta men jag kan göra till dig.
Är du inte medlem i vintergrävarklubben confused.gif
Rötterna på nyplanterade rosor händer det saker med på vinterhalvåret

Ezereht
Alltså menar du en riktig klubb eller ni som älskar å gräva i blöt iskall jord med regnkläderna på i nordliga kastvindar? Sistnämda har jag gjort men kan inte påstå jag njuter av det rolleyes.gif

Du får gärna göra en ispahanplanta, men varför är den inte lika trevlig som Rose de Recht tycker du? Fast glad är jag då att jag inte gjorde ett nerköp ändå biggrin.gif
Har du gjort några R. Helenae hybrida sticklingar månde?

Insåg att jag mest har moderna buskrosor utan doft så tänkte åtgärda det, jag har mest kollat efter doft nu. Fast Rose de Recht luktade väldigt parfymigt, läste Kajsa hade någon ros som luktade fruktigt, det lät ju ännu bättre (typiskt var det nån klen liten stackare). Jag är ute efter Mme Plantier nu. Kollade på nån roslista över god-doftande rosor. Varför är dom mest vita?! Gah.

Föresten när jag ändå är och "kapar" tråden (förlåt förlåt).. tror du/ni Ghislain de feligonde skulle klara sig här? Om man inte hade den å klättra så högt kanske, utan mer som buske med stöd.
svennis
CITAT (Ezereht @ 19-08-2008, 11:10) *
Alltså menar du en riktig klubb eller ni som älskar å gräva i blöt iskall jord med regnkläderna på i nordliga kastvindar? Sistnämda har jag gjort men kan inte påstå jag njuter av det rolleyes.gif

Du får gärna göra en ispahanplanta, men varför är den inte lika trevlig som Rose de Recht tycker du? Fast glad är jag då att jag inte gjorde ett nerköp ändå biggrin.gif
Har du gjort några R. Helenae hybrida sticklingar månde?

Insåg att jag mest har moderna buskrosor utan doft så tänkte åtgärda det, jag har mest kollat efter doft nu. Fast Rose de Recht luktade väldigt parfymigt, läste Kajsa hade någon ros som luktade fruktigt, det lät ju ännu bättre (typiskt var det nån klen liten stackare). Jag är ute efter Mme Plantier nu. Kollade på nån roslista över god-doftande rosor. Varför är dom mest vita?! Gah.

Föresten när jag ändå är och "kapar" tråden (förlåt förlåt).. tror du/ni Ghislain de feligonde skulle klara sig här? Om man inte hade den å klättra så högt kanske, utan mer som buske med stöd.

Rose De Rescht blommar mycket o ju länge o doftar..

( Har du något bra ställe att plantera en Ghislaine de Feligonde o En R. Heleanae o
du planterar i höst ska jag skicka till dig / svennis ) whistling.gif

Kajsa
Ghislaine de Feligonde är en zon 4 ros och hos mig blir den en buske 1.20 - 1.5 m, max. Kan frysa kalla vintrar. I zon 5 är det kanske bättre flytta och plantera rosor på våren. Rose de Rescht är en bra ros och zon 5, blommar om och doftar starkt, kan användas till sylt, gele mm, knallig färg, måste ros.
Ezereht
Jag har plats både i landet och tänkt plats för klätterrosor där jag inte grävt gropar än. Men om jag ska våga på en höstplantering blir det kanske landet till och börja med, så får man se om dom överlever. Då är det lättare att täcka dom också.

Har varit ute i regnet i dag och försökt ge en del rosor lite plantstöd. Skulle ta bort den jättetaggiga grenen från min John Cabot men den var rätt så att säga. Hur kan en gren bara plötsligt bli monstertaggig? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon