Full version: Plommonsort?
appel
Frågar ödmjukast efter en artbestämning på vårat träd som bär frukt nu. Det smakar plommon och frukten är drygt 2 cm i diameter.Hoppas bilderna kan vara till någon nytta. Hoppfull om svar! Mvh Anders

[attachment=22853:plommon.JPG]
[attachment=22854:plommon2.JPG]
[attachment=22855:plommon3.JPG]
KURT
De flesta sorter brukar ju ha något ovala frukter, men dessa ser ju mera symmetriska ut, växtsättet är också lite ovanligt och det är också planterat på ett lite udda ställe. Jag funderar på om det kan vara ett allmänt rödplommon? Men jag trodde nog att de skulle ha lite kraftigare växtsätt. Fruktköttets färg är ytterligare ett kännetecken som kan vara bra att veta?
appel
Tack för det, bild tagen!

[attachment=22877:fruktkött.JPG]

Storleken på frukten är alltså bara 2 cm.
Jan Lindgren
Hej!
Jag tror att det är körsbärsplommon Prunus cerasifera.
MVH
Jan Lindgren
appel
CITAT (Jan Lindgren @ 17-08-2008, 18:53) *
Hej!
Jag tror att det är körsbärsplommon Prunus cerasifera.
MVH
Jan Lindgren

Tack Jan för ditt svar, men har inte den röda blad?
KURT
CITAT (appel @ 17-08-2008, 18:14) *
Tack Jan för ditt svar, men har inte den röda blad?

Körbärsplömmon odlas främst av estetiska skäl, för blommorna och för bladverket, därför är det vanligt med röda bladformer. Men alla har inte röda blad, och själva plommonen kan också ha olika färg.
appel
Tusen tack Kurt!

Kan man äta dem?

Hur och när beskär jag?

Kan jag flytta trädet?
Jan Lindgren
Hej!
Sverige ar ett trädgårdens u-land. I andra länder kan man köpa körsbärsplommon som är framtagna för smakens skull. Jag har skaffat sju sorter från lite olika europeiska länder. De är ännu för unga för att bära frukt så jag kan inte säga något om smaken ännu.
Naturligtvis kan du äta frukten eller koka marmelad av den. Du kan troligen beskära och flytta den på samma sätt som med plommon. Jag är lite för okunnig för att ge några precisa råd.
Körsbärsplommon används som grundstam till plommon så ofta är plantorna något som blivit kvar när plommonträdet dött. Min kompis fick ett victoriaplommonträd i present men några getter kom lösa och ringbarkade det. Nu har han istället ett jättestort körsbärsplommon.
MVH
Jan Lindgren
appel
Hej o tack igen!

Som ni ser blev jag medlem i dag för att kunna skriva en fråga i ett för mig helt okänt ämne, nämligen odling och växter. Vi har haft trädet i 6 år, lika länge som vi ägt huset i Borlänge. Det här är första året trädet bär rejält med frukt, därav vårat väckta intresse.

Det jag vill säga är att det var trevligt med direkt gensvar på mina frågor, samt att jag blir imponerad av erat intresse i att hjälpa en total novis som mig i en antagligen ganska tjatig fråga...

Mvh Anders
KURT
Ett så stort träd som sitter i en relativt torr slänt har nog stort rotnät, så det kan bli svårt att flytta det säkert. Jag ser ingen anledning att beskära det, man beskär plommon sparsamt, endast mindre korrigeringar.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker inte riktigt att det ser ut som körsbärsplommon jag tycker bladen ser mera ut som vanligt plommon och körsbärsplommona vi har på jobbet har ganska små frukter (2-3cm i diameter), trädet på bilden ser ut att ha ganska stora frukter.

Jag tycker det mera ser ut som ex. plommonsorten Madeleine (syn. Madame)
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-08-2008, 08:58) *
Jag tycker inte riktigt att det ser ut som körsbärsplommon jag tycker bladen ser mera ut som vanligt plommon och körsbärsplommona vi har på jobbet har ganska små frukter (2-3cm i diameter), trädet på bilden ser ut att ha ganska stora frukter.

Jag tycker det mera ser ut som ex. plommonsorten Madeleine (syn. Madame)

Fast TS uppger ju att "frukten är drygt 2 cm i diameter"
appel
CITAT (Aqvakul @ 18-08-2008, 09:31) *
Fast TS uppger ju att "frukten är drygt 2 cm i diameter"

Precis!
Tack Kurt och Åsa för era inlägg! Men jag är tveksam till om ni prickat rätt änu? Körsbärsplommon bör det väl vara i någon variant.
De smakar hyffsat, kunde kanske vara något sötare...

Fler förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon