malin72
ja nu lägger jag en fråga för "visses" skull...jag hade kameran giggle.gif
vi var inne i hennes ena växthus och kollade på äggplantorna, längst bort hittade vi några som helt klart är sjuka, mjöldagg?????
men alla andra som är ser helt friska ut beter sig konstigt....dom blommar mycket och man ser att dom blivit befruktade men sen bara dör blomstänglen..allt på den inte bara blomman utan hela vägen in till plantan, hoppas att ni förstår genom en bilden (dock tagen på sjuk planta) men alla blommor beter sig så här blir så här no.gif vad kan vara felet??

sen såg jag något jag aldrig sett och om ni inte kan svara här lägger jag en fråga bland ohyra...men vad är det för gula flugor????? dunno.gif

[attachment=22860:000_0020.jpg] sjukplanta
[attachment=22861:000_0024.jpg] här ser man blomman och hur dom gör

[attachment=22862:000_0023.jpg] och vad är detta för fluga??? syns inte så bra...
rosita
Jag tycker det verkar som blommorna bara vissnar och faller av utan att vara pollinerade. Hur ser man att de är befruktade, menar du?
malin72
CITAT (rosita @ 17-08-2008, 16:28) *
Jag tycker det verkar som blommorna bara vissnar och faller av utan att vara pollinerade. Hur ser man att de är befruktade, menar du?

jo just den blomman vissnade som den ser ut på bilden andra vissnar ihop även fast dom börjat bilda sin extremt minifrukt som sen dör ihop....så dom faller små som större...
malin72
vad kan det vara för fel när blommorna bara vissnar och ramlar av då...det är massor av vackra blommor på alla plantor dunno.gif
Bassam
finns olika oesak:

1 Mer ljus behövs troligen. Kanske även mer gödning?
2 kanske växten står på varmt och torrt ställe, kanske även lite för mörkt. 3 Under den varma tiden på sommaren går det också bra att ha den ute, vindskyddad och varmt men inte i direkt sol.men den behöver sakta vänjas vid utelivet först.
4 blommor som kvinnor ägg om de pollinerat inte eller pollinerat fel de ska ramla.

H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon