babette
17-08-2008, 13:19
jag vill så gärna odla broccoli och kål men det är ju nästan omöjligt med alla dessa kållarver som man måste ha ihjäl hela tiden varje dag. Missar man en dag så är det milljjjarders larver!! Hur gör ni?? Jag vill inte spruta ngt gift på plantorna. Har provat med nät och väv, men då kom det ngn annan slags mindre larv som jag inte vet vilken det var och smaskade på plantorna.
Det finns en biologisk bekämpning - något slags nematoder man kan köpa. Jag vet inte riktigt vad de heter och hur man får tag i dem - men detta använder numera många ekologiska odlare. Du kan säkert fråga dig fram kring detta...
Både nematoder och sporer av Bacillus Thuriengiensis är tämligen specifika biologiska bekämpningsmedel, de hjälper mot kålfjärilens larver. Men har man larver av andra typer av insekter, så kommer det inte att hjälpa. Mekaniska hinder i form av nät eller täckväv är bäst, men det måste sitta rätt, utan glipor, och man får inte öppna det under längre tider.
Åsa, mälardalen zon 2
18-08-2008, 07:39
+Man måste ha växtföljd det spelar ju ingen roll om man täcker ifall man planterar kål där det finns skadedjur som övervintrar i marken då finns de ju redan där under väven.
Tanjatall
18-08-2008, 11:10
Jag har läst att tagettes eller något annat starkt luktande mellan kålplanterna (lök, vitlök?) kan hjälpa. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.