Margith
Min nya kaprifol lider av något. Kan det vara mjöldagg? Ser det ut så här?:

[attachment=22863:080814_022.jpg]

OM det nu är mjöldagg hittar jag ett recept på 1 del mjölk och 9 delar vatten att bespruta med. Men kommer det inte att lukta sur mjölk om kaprifolen då? Inte så kul eftersom min kaprifol är planterad vid bron sick.gif
Jag hittar även ett förslag på att använda bakpulver, men hur lyder receptet?

Eller är det nåt annat? Jag trodde mjöldagg var nåt som du får på gurka och squash i växthuset g.gif
Alexander-VG-zon3
ja det är det är mjöldagg och kommer rätt så ofta på växter om tillvaron inte är bra dvs för torrt eller för blött och så att det växlar . så som det har gjort denna sommar först väldigt varmt och torrt sedan nu en väldigt regnig period och är då växten i sig i sämre skick så bildas det mjöldagg lätt . och även om du bekämpar det nu så kommer det komma tillbaka nästa år mer eller mindre . vissa år stora angrepp och vissa inget alls .

jag brukar inte göra nåt åt det växterna överlever och växer normalt och blommar normalt nästa sommar . annars så finns det också bra medel att köpa .
Margith
Tack snälla Flaxss, då var det som jag misstänkte.
Vattningen går jag ed på är korrekt, det måste vara placeringen som är fel.
Jag misstänker alltså att jag planterat den alltför soligt.
Nu har jag förmodligen inte mer 2-3 veckor kvar till första frosten, kaprifolen är knappt 1 månad gammal, så jag vill ogärna flytta den nu.
Överlever den vintern har jag ett riktigt bra, lite skuggigare ställe, dit jag kan flytta den.
Vad säger ni: bör jag göra nåt åt mjöldaggen nu, för att förhoppningsvis underlätta övervintringen?
Eller ska jag låta den vara som den är (angreppet är ganska häftigt) och hoppas att det inte påverkar möjligheten för övervintring?

Och snälla Flaxss, du skriver att det finns bra medel att köpa. Skulle du kunna tänka dig att PM:a mig om vilket? Jag föreslår ett PM, för jag vill inte riskera att starta en ny diskussion om vilka preparat som påverkar miljön på ett eller annat sätt smile.gif
Bassam
Det är bra om du klippa och bränna alla skadad delar , sedan kan du använda svavel.
H:Bassam
lissa
Kommer mjöldaggen tillbaka året efter om den behandlas ??? Det hade jag inte en aning om..och är det så smittsamt att man ska bränna växtdelarna man tar bort ??
Hoppas att ni kan svara mig, för jag måste då bestämma vad jag sk göra med hortensian jag har...
Bassam
om du behandla de bra, ska de inte tillbaka på grund att du ska borta föräldrar och barnen och deras delar , de är som ska skaffa nya generationen jag menar att den om rådet ska fri från dem.
Obs: glömma inte att beskämpa ohyra som de öppna vägen till svampen, och lämmna inte jord torka, vattna bra och gödsla bra för att bygga starka växter.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon